Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Csoportos keresetet nyújtottak be a kaliforniai San José bíróságán a Facebook Inc. ellen, azzal vádolva a céget, hogy folyamatosan begyűjti ügyfelei személyes üzeneteinek egy részét, majd a feldolgozásukkal nyert információt megosztja a hirdetőkkel és a piackutatókkal. Amikor egy felhasználó olyan üzenetet küld, amelyben szerepel egy további webhelyre mutató link, a Facebook kigyűjti ezek tartalmát, követi a kapcsolatokat és mindennek alapján kidolgozza a küldő személyes ízlésének profilját.

Mivel a felhasználók abban a tudatban folytatják ezt a kommunikációt, hogy annak tartalmába külső megfigyelők nem láthatnak bele, vélhetően olyasmit is feltárnak személyes elvárásaikról, amit nem árulnának el, ha tudnák, hogy mondanivalójukat figyelik. Ez teheti különösen értékessé az információt a reklámozóknak, egyben az az, amit a per kezdeményezői elfogadhatatlannak tartanak.

A nagy testvér figyel

Az ügyfelek kommunikációjának vizsgálatával a Facebook titokban adatokat gyűjt, hogy javítsa marketingrendszerének hatékonyságát és növelje a közösségi site felhasználóról rendelkezésére álló információknak köszönhető profitját - fogalmaznak a kereset benyújtói. Ezzel megsérti ügyfelei személyiségi jogait és megszegi azt az ígéretét, amely szerint példátlanul biztonságos üzenetküldő szolgáltatást kínál az embereknek.

Mindezek alapján vagy napi 100 dollár büntetés kiszabását kérik a Facebookra minden egyes olyan napra vonatkozóan, amelyen az elmúlt két évben bizonyíthatóan monitorozta a linket tartalmazó üzeneteket, vagy tízezer dollárt minden olyan felhasználó után, akinek ily módon megsértették a személyiségi jogaikat.

Nem, de

A Facebook megalapozatlannak tartja a vádakat, ám nem ez az első eset, hogy a magánélet szentségének megsértésével vádolják. Tavaly szeptemberben azért bírálták a céget, mert lehetővé akarta tenni az olyan hirdetések megjelentetését, amelyek a Facebook-felhasználók neve és profilképe felhasználásával készültek.

A szolgáltató akkor azzal védekezett, hogy csak formai változtatásokról van szó, nem tartalmiakról. Ezt megelőzően a vállalat egy 2011-es jogi eljárás nyomán 20 millió dollárt fizetett ki olyan ügyfeleinek, akik azzal vádolták, hogy kifejezett engedélyük nélkül használta fel személyes adataikat.