Sikerül-e megmenteni a menthetetlen autógyártókat?

Meglepően alakul az amerikai autóipar életben tartására tett kísérlet: a General Motors talpra állítása, amely jól indult, elakadni látszik, míg a Chrysleré, amelyet majdnem hagytak csődbe menni, egyelőre szárnyal.
NAPI, 2012. július 31. kedd, 09:30
Fotó: Napi.hu

Az amerikai választások közeledtével Barack Obamának el kell számolnia azzal is, hogyan sikerült kormányának kísérlete az amerikai autóipar megmentésre - írja a Detroit Free Press. Az Obama-adminisztráció 2009 tavaszán adott 80 milliárd dollár állami támogatást a csődvédelem alá került General Motorsnak és Chryslernek az ellenzék heves támadásai közepette. A radikális közgazdászok hagyták volna, hogy a csőd intézze el a dolgot, szűnjön meg, ami nem képes hatékonyan működni, bukják el a befektetésüket, akik ilyen vállalatok részvényeit vásárolták.

A kormány azonban úgy gondolta, hogy a GM túl nagy foglalkoztató ahhoz, hogy összeomoljon, emellett az amerikai autóipar jelképe, ezért nem engedhetik széthullani. Megszüntették számos márkáját és vagyonelemei - például üzemei - egy részét kivitték egy külön vállalatba, amely még ma is ezek értékesítésével foglalkozik. A megtisztított vállalat pedig már 2009 nyarán újra a piacra lépett. A Chrysler alatt rezgett a léc, felmerült, hogy a GM-nél jóval kisebb autógyártót nem érdemes megmenteni. A céget a FIAT húzta ki a gödörből, amely vállalta, hogy képessé teszi kisebb, takarékosabb autók gyártására.

Balsors szaggatja a GM-et

A helyzet azóta nagyot változott. A Chrysler 436 millió nyereséget ért el a második negyedévben, ami 141 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, árbevétele 23 százalékkal ugrott meg. Ezzel egyidejűleg a GM váratlanul kirúgta marketingigazgatóját és úgy tűnik, lassul értékesítésének növekedése. Pedig a GM gyorsan feltámadt (miután 2009 előtt négy év alatt 82 milliárd dollár veszteséget könyvelt el). Törlesztette a kormánytól kapott hitelt és 14 milliárd dollárt vont be a piacról 2010. őszi részvénykibocsátásával.

Az elmúlt időszakban viszont kiderült, hogy a cég notóriusan veszteséges Európában és Latin-Amerikában. Piaci részesedése 2012 első felében a hazai autóértékesítésekben is zsugorodott. A hónap elején kirúgták az európai leányvállalat, az Opel első emberét, elbocsátották a cég világszintű termelésért felelős főnökét és megváltak a GM húzótermékének szánt Chevy Volt konnektorból tölthető autó fejlesztésének főnökétől.

Tegnap derült ki, hogy elküldik Joel Ewanick marketingfőnököt is, akit nagy csinnadrattával igazoltak. Kirúgása felveti, hogy az igazgatóság megbízik-e még a mellette két hete is teljes mellszélességgel kiálló felső vezetőkben.

Lopakodik a Chrysler

A kisebbik megmentett autógyártó - amelynek a Daimlerrel kötött szövetsége azért bomlott fel, mert képtelenség volt összeegyeztetni a két vállalat cégkultúráját - eközben stabil menedzsmenttel működik. Sergio Marchionne, a FIAT és a Chrysler közös vezérigazgatója kijelenthette, hogy 2012-ben 1,5 milliárd dollár profitot érhetnek el 65 milliárdos árbevétel mellett.

Miközben a GM nem sok sikert ér el azzal a marketingfogással, amelyben az autó árának visszafizetését ígéri azoknak a Chevrolet-tulajdonosoknak, akik elégedetlenek autójukkal, a Chrysler egyszerűbb húzásai bejönnek. A Dodge Dart eladásai 84 százalékkal ugrottak meg azt követően, hogy az autógyártó hirdetése megjelent a kosárlabdázók All-Start Game-jéhez kapcsolódva - derült ki az Edmunds.com adataiból.

Az elemzők azért persze óvatosak. Kérdés, hogy a további sztárokat bevonó reklámok hasonló hatással járnak-e. Emellett a Chrysler bírálói felhívják a figyelmet arra, hogy autóinak vásárlói között túl sok az úgynevezett subprime ügyfél, azaz az olyan autós, akinek kérdéses a hitelképessége.

HOZZÁSZÓLÁSOK