A két nagy amerikai autógyártó, a General Motors és a Chrysler sikeres megmentése és a japán földrengés együttes hatása nyomán átbillenhet az autógyártók erejét mutató inga a japán cégektől az amerikaikhoz, illetve a Hyundaihoz és a Volkswagenhez - írja a Wall Street Journal elemzésében. A GM és a Chrysler létezése két évvel ezelőtt egy hajszálon múlott, ám az állami segítségnek és a gazdaság némi fellendülésének köszönhetően azonban ma már stabil lábakon állnak. A Chrysler például 2006 óta először nyereséges negyedévről számolt be, amit autóeladásai megugrásának köszönhetett. A cég öt éve még a DaimlerChrysler része volt.

Eközben a nagy japán hármas - Toyota, Nissan, Honda - tagjai, amelyek gazdaságos autóiknak köszönhetően az elmúlt évtizedben folyamatosan hódították el az amerikai vásárlókat a hazai márkáktól, és azok vergődése közepette a jövő domináns vállalatainak tűntek, válságba süllyednek az országukat sújtó természeti katasztrófa miatt. A jelentős termeléskiesések miatt várhatóan egy-két negyedéven át veszteségesek lesznek, ráadásul a Toyota és a Honda az alkatrészhiány miatt az év nagy részében kapacitásuk töredékén fogja működtetni amerikai gyárait. Ez jelentős piacvesztéshez vezethet.

A GM-en és a Chrysleren kívül a Ford is kihasználhatja a helyzetet. Szemben a néhány évvel ezelőtti helyzettel, már vannak olyan kisebb modelljeik, amelyek az Amerikában horribilisnak számító négy dollár/gallonos benzinár mellett is elfogadható költségekkel használhatók, ezért akkor is versenyre kelhetnének japán versenytársaikkal, ha azokat nem vetné vissza a katasztrófa. A Chrysler például a Fiattal kötött szövetségtől remélheti, hogy megveti a lábát Latin-Amerikában, ahol az utóbbi cég kiépített viszonteladói hálózattal rendelkezik.

A világpiacon hasonló a helyzet, azzal a kiegészítéssel, hogy ott  még a koreai Hyundai és a világelsőségre törekvő Volkswagen, Európa legnagyobb autógyártója is gőzerővel terjeszkedik. Kínában, a világ legnagyobb autópiacán és más gyorsan növekvő feltörekvő országokban óriási tülekedés van a piaci részesedések elosztásáért - a japánok termelési problémáik miatt súlyos hátrányba kerülhetnek ebben az "eredeti piacfoglalási küzdelemben".

A csata ugyanakkor még nem dőlt el. Az amerikai cégeknek gondot okozhat, hogy nyereségük jelentős részét továbbra is a technikai módosítások ellenére még mindig viszonylag sokat fogyasztó hobbi-terepjáróknak és kisteherautóknak köszönhetik, amelyek piacára 2008-hoz hasonlóan most is súlyos csapást mérhet a drága üzemanyag. A japán társaságok óriási készpénzkészleteken ülnek és számos új modell van a tarsolyukban, amelyek piacra dobásával elhódíthatják az autósokat versenytársaiktól.