Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A romániai állami privatizációs ügynökség (AVAS) 14 millió euróra büntette a Ford Motor Company romániai leányát, mivel az amerikaiak nem teljesítették a craiovai autógyár privatizációs szerződésében vállalt feltételeket. A Ford a korábbi Daewookat gyártó üzem 2007-es felvásárlásakor azt ígérte, hogy 2011 végéig az üzem gyártási kapacitása meghaladja majd az évi 250 ezer darabot, a valóságban azonban alig 7600 Transit Connect típusú járművet szereltek össze Törökországból importált alkatrészekből − áll az AVAS indoklásában.

Az üzleti tervek a gazdasági válság kirobbanása előtt készültek, a drasztikus keresletcsökkenés miatt a szerződésben vállaltaknak jelen feltételek mellett már nem lehet eleget tenni − védekezett a Ford, aki arra kérte Bukarestet, hogy módosítsák a szerződést és hosszabbítsák meg a határidőket.

A kormány múlt heti ülésén úgy döntött, hogy a késlekedés miatt az eredetileg 143 millió eurós állami támogatást 75 millió euróra csökkenti, amelyből 38 milliót gépkocsik gyártási kapacitásának bővítésére, 37 milliót pedig a motorgyártással kapcsolatos fejlesztésekre fordíthat a Ford. A módosított szerződés értelmében az amerikaiaknak 2017-ig 810 ezer gépkocsit kell gyártaniuk Craiován.

A Ford 2007-ben vásárolta meg a Daewookat gyártó Automobile Craiova részvényeinek 72 százalékát, 2008-ban tulajdonrésze 100 százalékra nőtt. A román kormány ugyanebben az évben 143 millió eurós támogatást ítélt meg a Fordnak, 2010-ben pedig egy 400 milliós hitelhez vállalt 80 százalékban garanciát. Craiován 2009 végén kezdődött el a termelés, 2010 áprilisa és 2011 októbere között alig 17 ezer gépkocsi hagyta el a gyárat. A rég várt kis kategóriás B-Max gyártása két év csúszással csak idén, az év második felében kezdődik meg, amelyből 2012-ben 60 ezer darabot ígér a gyártó. A Ford eddig összesen 36,6 millió eurót kapott a román államtól támogatásként.