Nem örülünk a járatok megszüntetésének, de tiszteletben tartjuk, hogy bizonyos módon valóban szükség van a vasúti társaság pénzügyeinek, gazdálkodásának rendbetételére - nyilatkozta újságíróknak Frantisek Petroci, a vasúti szakszervezetek vezetője. A szlovák-magyar határ mentén öt regionális vonalon teljesen leállt és megszűnt a vasúti forgalom.

A vasúti járatok megszüntetése, illetve korlátozása hónapok óta éles viták tárgya Szlovákiában. Alexander Buzinkay, a vasúti társaság szóvivője elismerte, hogy a helyi és a regionális önkormányzatok többsége elutasította a vasút érveit, és nem ért egyet az intézkedésekkel. A megyék csak 89 esetben adták belegyezésüket a járatok megszüntetéséhez, illetve korlátozásához. Mintegy 250 esetben a vasút az önkormányzatok tiltakozása ellenére lépett. Döntően regionális járatok megszüntetéséről, illetve korlátozásáról van szó. Országos járatoknál csak hat esetben vannak korlátozások. A vasút azt állítja, hogy az érintett járatok üzemeltetése gazdaságtalan volt, kevés volt az utas.

A sajtóban nyilvánosságra hozott adatok szerint a vasút eredetileg azt tervezte, hogy évi 2,2 millió kilométerrel csökkenti forgalmát. A társadalmi tiltakozások következtében ez a csökkentés végül 1,1 millió vonatkilométer lett.

Ugyanakkor a ZSSK május elsején 300 munkahelyet is megszüntetett. Ebből eddig 150 hely betöltetlen volt, így csak 150 ember került utcára. A személyforgalmon kívül a vasúti teherforgalomra, teherszállításra is korlátozások várnak. A következő két-három évben a szlovák állami vasúti társaságok együttesen mintegy ötezer alkalmazottat bocsátanak el.

A vasúti társaságok adóssága együttesen nagyjából egymilliárd euróra rúg.