Németország kivételével csökkenéssel zárták a legnagyobb európai újautópiacok az év negyedik hónapját, így összeurópai (EU27+EFTA) szinten az egy évvel korábbinál 3,8 százalékkal kevesebb személygépkocsira került rendszám. Az év első négy hónapjában összesen 4,82 millió autó talált gazdára, ami 2,4 százalékos csökkenést jelent. Márciusban az éves mínusz még 4,7 százalék volt, az első negyedévi mennyiség pedig 2 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbit - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adataiból.

Régiónkban a szlovák újautópiac nőtt a legnagyobb mértékben: a négyhavi 21,4 ezer autó 28,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Összehasonlításul: Magyarországon 15,1 személygépkocsira került rendszám, ami 8,8 százalékos növekedést jelent - az igen alacsony bázishoz képest. (Az április havi, éves szinten mért 0,8 százalékos többlet megegyezik azzal, amiről két hete már beszámoltunk.) A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az év egészére 58 ezres darabszámot vár úgy, hogy a növekedést a második félévre remélik.

A volt szocialista blokkban a legimpozánsabb növekedést a balti piacok mutatták fel, ott nagyjából megduplázódtak az eladások. Igaz, a három országban együttesen így is csak bő 11 ezer új autó talált gazdára.

Jól fogynak a prémium autók

Nem lehet okuk panaszra a tehetősebb vásárlóközönséget megcélzó márkák tulajdonosainak. A VW-csoporthoz tartozó Audi négyhavi eladásai közel 7 százalékos növekedést mutatnak, a BMW 9 százalék feletti ütemet mutat fel, a Lexusokból pedig bő harmadával fogyott több az egy évvel korábbinál. A Mercedes lemaradt, csak 2,6 százalékos többletet produkált. A képhez hozzá tartozik, hogy míg a német prémiummárkák január-áprilisi darabszáma 200 ezer körül szóródik, addig a Toyota luxusbrandje 9,6 ezernél tart.

A gyártók versenyében az élen a négyhavi adatok alapján 22,5 százalékra bővült piacrészesedéssel a VW-csoport áll. A 2. helyezett PSA-csoport és a bronzérmes Renault súlya ugyanakkor - a 8 százalék feletti ütemben apadó eladásoknak betudhatóan - csökkent. A franciákhoz viszonyítva kétszer nagyobb visszaesést produkált a FIAT-csoport, a BMW-csoport viszont 10, a Nissan pedig 20 százalék feletti növekedést ért el. Amilyen jó hír az Audi- és az Opel-eladások növekedése a magyarországi ipar számára, olyan rossz az, hogy a Suzuki mélyrepülése tartósnak látszik: a január-áprilisi 67,8 ezres darabszám 7 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál.

forrás: ACEA