Szerződést bont az erdélyi sztráda építőjével Bukarest.

A folytatást PPP konstrukcióban tervezi a román kormány.
Túrós-Bense Levente, 2013. március 14. csütörtök, 13:59
Fotó: Napi.hu

Április végéig lezárulnak a tárgyalások az amerikai Bechtel céggel a szerződésbontás feltételeiről, ezt követően dönthet a kormány az építkezés folytatásáról. Az erdélyi sztráda-projekt iránt három nemzetközi cég is érdeklődik, az építés finanszírozására keresi a megoldást a kabinet - mondta az Agerpresnek Dan Sova infrastruktúráért felelős miniszter. Az akut forráshiánnyal küzdő Bukarestnek egyetlen lehetősége, hogy PPP konstrukcióban építtessen; hogy a projekteket vonzóvá tegye a befektetők számára a kormány kész garanciát vállalni a befektetések megtérülésére. Sajtóhírek szerint a Ponta kabinet jogszabályban biztosítaná, hogy amennyiben az autópályadíjból nem térül meg a beruházás, az állam kifizeti a különbözetet. Lendítene az erdélyi autópálya-projekten, ha az érintett erdélyi megyék összefognának, és közösen próbálnának forrást találni az építkezés folytatására - mondta Sova.

Az amerikai útépítő 2003-ban nyert megbízást a román államtól a Borst-Brassóval összekötő 415 kilométeres autópálya építésére összesen 2,2 milliárd euró értékben. Az eredeti forgatókönyv szerint a költségvetési forrásból épülő sztrádát 2011-ben kellett volna átadni a forgalomnak, ám a vállalat mindeddig 52 kilométert épített meg 1,4 milliárd euróból. A Bechtel azzal védekezik, hogy a kormány nem utalta időben a munkálatokhoz szükséges összegeket és nem végzett időben a kisajátításokkal sem. Az építkezés költségeinek emelkedését az építőanyagok drágulásával és a nehéz terepviszonyokkal indokolta a sztrádaépítő. A folyamatos késlekedésekre hivatkozva a Bukarest 2011 ősszén úgy döntött, hogy módosítja a szerződést, és a Bechtel csak azokon a szakaszokon dolgozhat tovább, amelyeken már korábban elkezdte a munkálatokat. A fennmaradó közel 300 kilométeres sztrádarészek kivitelezésére pályázatot írnak ki. A Bechtelnek az újratárgyalt szerződés szerint a borsi határátkelő és Berettyószéplak közötti 64 kilométeres szakaszt tavaly novemberben kellett volna átadni, ám a költségvetésben végül nem irányozták elő a befejezéshez szükséges 250 millió eurót.

Hasonló gondokkal küzd, a Bukarestet Budapesttel összekötő autópálya részét képező Comarnic-Brassó közötti szakasz is. A sztrádaszakasz építésére kiírt pályázatot 2009-ben a görög-francia konzorcium az Aktor-Vinci nyerte, egy évvel később azonban forráshiányra hivatkozva elálltak a szerződéstől. Az 58 kilométer hosszú útszakasz építési költségeit 1,5 milliárd euróra becsülték.

Korábban kötött szerződések szerint április végéig 137 kilométernyi autópályát kellene átadni a fogalomnak, azonban az érintett szakaszok mindegyikén késnek a munkálatok. A Pécska és Arad közötti 16 kilométeres részt 411 millió lejért (egy euró 4,37 lej) építi egy osztrák cég, a Lugos és Gyerővásárhely közötti 27 kilométeres szakaszt 681 lejért építő olaszok a munkálatok 50 százalékát végezték el. Alig 50 százalékon áll a Nagyszeben és Szászváros közötti 82 kilométer is, amely építését 2 milliárd lejért vállalat a kivitelező. A IV. páneurópai folyosó részeként épülő szakaszok finanszírozását uniós pénzekből biztosítják.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

xatoklesz, 2013.03.14 15:22

@homer11:
Nem tiszta a dolog ki kötötte, mikor? Az osztrák Strabag kihez közelálló?

Ez a cikk 2002. júliusi szerződéskötésről szól! 2002. április 21-től
MSZP-SZDSZ kormány volt több mint 2/3-os többséggel!
A cikk keltezése: 2004/31. (07. 29.)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

homer11, 2013.03.14 14:38

@szkiita: tripla áron a vegyépszer is elvállalná: http://magyarnarancs.hu/belpol/versenyhivatali_birsag_az_autopalya-epitotilde_cegeknek_kuzdelem_az_arral-53841

illetve a közgép, manapság már így hívják őket
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

xatoklesz, 2013.03.14 14:22

Átvették az ötletet az MSZP-SZDSZ-től!
Mi is buktunk meg bukunk még pár 100 milliárdot rendesen!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

szkiita, 2013.03.14 14:00

PPP ,na arra fognak ráb...szni a besenyők....,meg a szegény ott élő magyarok...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html