Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A nem banki pénzintézetek működési feltételeinek szigorítása annak a szlovák kormány által szerdán jóváhagyott koncepciónak a része, amely a fogyasztóvédelem erőteljesebbé tételét célozza a szlovák pénzpiacon. A tervezetben szereplő intézkedések túlnyomó része 2015-ben, annak egyes elemei pedig az azt követő két évben léphetnek hatályba a szaktárca tervei szerint.

A koncepció központi eleme az, hogy a pénzpiac felügyeletében szélesebb jogköröket biztosítana a Szlovák Nemzeti Banknak (NBS). Ennek egyik következménye, hogy a jövőben a nem banki pénzintézetek működését már nem a fogyasztóvédelmi felügyelet (SOI), hanem a központi bank felügyelné s az adná ki a hitelezési tevékenységük folytatásához szükséges licencet is. A változtatást a szaktárca szerint a nem banki pénzintézetek által nyújtott lakossági hitelek sokfélesége indokolja, valamint az, hogy az NBS rendszerszinten és jobb hatásfokkal tudná ellátni a felügyeletet.

A tervezet további lényeges eleme, egy központi panasziroda létrehozatala, amely a pénzintézetekkel szemben az ügyfelek részéről megfogalmazott panaszok kivizsgálását látná el. A koncepció a lakosság a pénzpiacon való tájékozódási képességeinek javításával valamint a fogyasztóvédelmi szervezetekkel való szoros együttműködés kialakításával is számol.

A fogyasztóvédelem a szlovák pénzpiacon való erőteljesebbé tételét célzó koncepciót alig egy hónappal azt követően hagyta jóvá Robert Fico kabinetje, hogy a kormánypárt képviselői decemberben meghiúsították a pozsonyi parlament azt a rendkívüli ülését, amelyen a törvényesség határán működő nem banki pénzintézetek tevékenységéről akartak tárgyalni az ülést összehívását kezdeményező ellenzéki honatyák.

Mind a rendkívüli ülés témáját, mind pedig a kormány által most jóváhagyott koncepcióban megfogalmazott intézkedéséket az tette aktuálissá, hogy Szlovákiában az utóbbi években komoly, fokozódó jelenséggé vált a lakosság egyes csoportjainak a többnyire fogyasztói hitelek és kisösszegű készpénzkölcsönök miatti eladósodása. A probléma súlyosságát jelzi, hogy Szlovákiában jelenleg átlagban az ország minden ötödik lakosa ellen folyik végrehajtási eljárás. Ez a nem banki pénzintézetek tevékenységét bírálók szerint részben annak következménye, hogy azok jelentős része "etikátlan és a törvény határán mozgó" üzleti tevékenységet folytat, mivel a fogyasztók számára sok esetben átláthatatlan szerződési feltételek mellett, a banki hiteleknél lényegesen magasabb, esetenként évi több ezer százalékot kitevő, kamatra adnak kölcsönt.