Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Egymás után jelennek meg a hírek és a találgatások az Opel sorsával kapcsolatban - némelyik igencsak meglepő, mások ellentmondanak egymásnak. A német kormány, amely azt várta, hogy a General Motors igazgatósága a múlt hét végén dönt a vállalat európai leányvállalatának eladásáról, ám csalódnia kellett, majd ez követően abban bízott, hogy a héten megszületik a döntés, most már úgy véli, fontosabb a szerződés tartalma, mint aláírásának időpontja.

A felek ma ülnek ismét tárgyalóasztalhoz - idézi a Reuters Jürgen Reinholzt, Türingia tartomány gazdasági miniszterét. A héten korábban olyan információ is napvilágot látott, amely szerint puhul Berlin ellenállása az RHJ tőketársasággal szemben, amelyet eddig elutasítottak, előnyben részesítve a GM Europe másik kérőjét, a Magna International autóalkatrész-gyártó vezette kanadai-orosz konzorciumot.

Szakértők szerint az értékesítési folyamat jó eséllyel elhúzódik szeptember végéig - már csak azért is, mert a GM igazgatósága, amelynek az eladó részéről döntenie kell, csak a jövő hónapban ül össze ismét -, így a szeptember 27-ei németországi országgyűlési választások után felálló új kormányra maradhat az ügy lezárása. A Financial Times úgy véli, a német fél rákényszerülhet arra, hogy a GM többségi tulajdonának fenntartása mellett vegyen részt az Opel újjászervezésében.

Az elmúlt napokban egyre erősödött a vállalat megtartásának szándéka a GM vezetésében, és az új kormány puhább tárgyalópartnernek bizonyulhat egy ilyen megoldás tető alá hozásában, ugyanis addigra leapad a cég működését biztosító 1,5 milliárd eurós állami hitel - eddig ennek kétharmadát használta el az Opel -, így közelebb kerül a csőd lehetősége.

Ehhez potom négymilliárd dollárt kellene felhajtania az amerikai autógyártónak, amit találgatások szerint részben kínai vállalkozásai eladásával vagy megterhelésével teremthetne elő, részben bízhatna az Opel üzemeinek helyet adó országok kormányainak segítségében.

Eközben az olasz La Repubblica azt írta, hogy a FIAT, amelyet az ajánlattevők körének szűkítésekor szitáltak ki a pályázók közül, továbbra is érdeklődik az Opel iránt. Ahogy a cég vezetői többször is leszögezték, az ajánlatuk változatlan formában továbbra is áll - tudta meg a Reuters az olasz autógyártótól származó forrásból.

Emellett, hogy a káosz teljes legyen, Michael Grimaldi, a GM Daewoo vezérigazgatója azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy ha az Opel idegen kézre kerül, akkor a General Motors azon lesz, hogy jelentősen növelje a Koreában készülő Chevrolet-k eladását az európai piacon. Ezt modellfrissítésekkel is meg fogják támogatni. Az első fél évben több mint félmillió Opel kelt el Európában, míg közel százezer a koreai-amerikai márkából.