Nagy öngólt rúghat a Tesco - a vásárlók is rosszul járhatnak

A kőkemény költségcsökkentés sok menedzser kedvenc elfoglaltsága, ám elérkezhet az a pillanat, amikor több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz. A Tesco brit vállalatánál elindult brutális leépítés könnyen ilyen költségmegtakarításnak bizonyulhat.
Komócsin Sándor, 2019. január 29. kedd, 18:35
Fotó: Napi.hu

A Nagy-Britanniában zajló kiskereskedelmi háborúban észszerű lépésnek tűnik, hogy a harcoló felek munkaerő-állományuk ritkításával igyekezzenek leszorítani költségeiket - kezdi a Tescónál bejelentett elbocsátások hátterét és lehetséges következményeit elemző cikkét Andrea Felsted, a Bloomberg kiskereskedelmi ágazattal foglalkozó publicistája. A túl mély költségcsökkentés azonban még a brexit okozta bizonytalanságnál is nagyobb kárt okozhat.

A Tesco 9000 embert akart elküldeni egy átfogó átszervezés keretében úgy, hogy a leépítés érinti a friss áruk értékesítését is. Bezárják az áruházakon belüli henteseket, illetve hal- és csemegepultokat 90 helyszínen. Az indoklás szerint a fogyasztók vásárlási szokásainak megváltozása miatt a vevők kevésbé veszik igénye ezeket a szolgáltatásokat, mint korábban. Kétségtelen tény, hogy a Tesco vezetőinek bizonyítaniuk kell részvényesek, akik zsírosabb profitot akarnak látni a cég könyveiben lehetőleg már tegnap.


Három és fél százalék

Dave Lewis vezérigazgatónak hamarosan számot kell adnia arról, hogy képes-e a vállalatból kiszorítani a 3,5-4 százalék közti profitrátát 2020 februárjáig. Ezt a sávot vállalták, és az sem lenne jó, ha nem tudnák teljesíteni, de az sem, ha túl hamar célt érnének. A HSBC bank elemzőinek becslése szerint 2020-ra elérik a sáv alját: pontosabban 3,6 százalék lehet a Tesco profitrátája. Lewis, aki mániákus költségcsökkentéseivel korábbi munkahelyén, az Unilevernél kiérdemelte a Drastic Dave gúnynevet, azt tervezi, hogy 2020 második hónapjáig 1,5 milliárd fonttal vágja vissza a cég költségeit a négy évvel korábbihoz képest.

Karácsonyi pofon a briteknél
Az Aldi és a Lidl - egyaránt 10 százalék körüli forgalombővüléssel - minden idők legnagyobb szezonális árbevétel-növekedését tudta felmutatni az Egyesült Királyságban a 2018. december 30-át megelőző 12 hétben. Ugyanebben az időszakban a Tesco, csak 0,6 százalékkal tudta növelni árbevételét - miközben a brit üzletláncok közül a legtöbbet költötte árleszállításokra - írtuk meg korábban. A Kantar piackutatócég a diszkontok sikerét a brexit okozta bizonytalanságokkal magyarázza, amely arra ösztönözte a vásárlókat, hogy olcsóbban ússzák meg a bevásárlást.

Logikus, hogy a lefaragások jelentős része az élelmiszerrészlegeket érinti, mivel ezek a leginkább munkaerő-igényes tevékenységek, ám ha túlzásokba esnek, az ronthatja a vásárlók kiszolgálását. Az idősebb vevők például beérhetik két szelet sonkával a családi csomagolás helyett, amit valakiknek össze kell állítaniuk, és egyébként is szeretnek csevegni a személyzettel. Ez az egyik különbség, amivel a nagy áruházak megkülönböztethetik magukat a nagyon spórolós diszkontoktól.


Nem kívánt mellékhatás

Van azonban ennél nagyobb kockázat is, amivel a Bloomberg cikkírója szerint a Tesco vezérének számolnia kell. Elődje, Philip Clarke idején a vállalat nyeresége növelése és a külföldi terjeszkedéséhez szükséges tőke előteremtése érdekében kőkeményen csökkentette költségeit. A végeredmény az lett, hogy a vállalat túlságosan "kicentizve" működött, például az áruházak koszosak maradtak, mert nem volt, aki takarítson. A most tervezett elbocsátásokkal elküldenék az alkalmazottak három százalékát, ami könnyen hasonló nem kívánt mellékhatásokkal járhat.

És a Tesco vezetősége a közelmúltból is láthat példákat arra, milyen csapdába eshet vagy mit nyerhet. A rivális J. Sainsbury Plc-nél új menedzsmentstruktúrát vezettek be. Ezt sikerült a nyári hőhullám idejére időzíteniük, aminek az lett az eredménye, hogy a vezetési vákuum miatt üresen maradtak a szezonális áruk polcai. Eközben a WM Morrison Supermarkets Plc éppen ellenkező utat választott: külön hangsúlyt fektet a friss és a félig kész élelmiszerek értékesítésére, vállalva ennek költségeit.

A magyar Tescót is az ügybe keverték
A Magyar Idők keddi számában írt arról, hogy hazánkban is akadnak veszteséges Tesco-áruházak; amennyiben az üzemeltetés nem válik nyereségesebbé, a több mint kétszáz bolt egy részét bérbe adnák vagy eladnák, illetve a nettó eladóteret szűkítenék tovább. A kormánypárti lap azt is írja, hogy a 16 ezres dolgozói állományt tovább karcsúsítanák Magyarországon. A Tesco Magyarország erre azt a reakciót adta, hogy nem tervezi boltok bezárását és a jövőben is folytatja az intenzív befektetést áruházaiba. (MTI)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

zana, 2019.01.30 16:30

@europeer:
Személy szerint én meg a Spart rühellem meg a CBA-t, kinek a pap kinek a papné.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2019.01.30 15:47

"szeretnek csevegni a személyzettel."
Kib@szott nyuggerek mindenhol ezt csinálják, de a legrohadtabb, hogy az orvosnál is.
Egyébként annyira rühelem a teszkót, hogy már saccolni sem tudom, hány éve nem voltam egyikben sem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2019.01.30 15:15

@Panzerkraftwagen_Drei:
Hol árulnak kutyasz**t a Tescóban?
Macska konzervet igen, 80 gramm 200 ft. 500 g lecsókolbász meg 270. Aki macskakonzervet eszik 2500 ft -ért kilóját annak igen jól megy.
Hol vásárolsz áruld már el nekünk. Kisboltos haverjaid ugranak a tescós akciókra azt árulják neked a kisboltban 30-50%-al drágábban.
Ha nem tetszik a bolt elmész máshová és pont!
Tehet arról a Tesco, hogy nincsen krumpli?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2019.01.30 15:12

@Panzerkraftwagen_Drei:
Hol árulnak kutyasz**t a Tescóban?
Macska konzervet igen 80 gramm 200 ft. 500 g lecsókolbász meg 270. Aki macskakonzervet eszik 2500 ft -ét kilóját annak igen jól megy.
Hol vásárolsz áruld már el nekünk. Kisboltod haverjaid ugranak a tescós akciókra azt árulják neked a kisboltban 30-50%-al drágábban.
Ha nem teszik a bolt elmész máshová és pont!
Tehet arról a Tesco, hogy nincsen krumpli?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Panzerkraftwagen_Drei, 2019.01.30 13:41

@Mekelekke: "Ahol a vásárlók tömegesen igénytelenek, ott a Tesco azt tesz a polcra amit akar, az igénytelen birka boldogan megveszi, bármit tesznek elé."

Bizony úgy van! Zana fórumtársunk, a csóró rokkantnyugger híres arról, hogy vele a kutyasz@rt is meg lehet etetni, ha akciós!

Ha ha ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html