A gazdag nyugdíjasokra alapozva hasít a dunai szállodahajós biznisz, tíz év alatt másfélszeresére nőtt a forgalom - írja a G7.hu gazdasági portál. Becslésük szerint legalább 300 milliárdot hagynak a dunai hajós utakért a cégeknél az utasok.

A legnagyobb szereplő a Hableány balesetében érintett Viking: az alapító tulajdonos norvég milliárdos 20 év alatt kétszer annyi vagyont szerzett, mint Mészáros Lőrinc. Ő ugyan a szabad piacon kereste a szédületes vagyonát, botrányok és korrupciós vádak is színesítik karrierjét - írja a portál.

A dunai szállodahajókból a legtöbb Passau és Budapest között közlekedik, ezért a portál - teljes körű régiós adatok hiányában - erre alapozta a becslését, amely szerint tíz év alatt másfélszeresére nőtt a vendégek száma. Bécsnél az osztrák Duna hajózásával foglalkozó állami cég, a Viadonau éves jelentése szerint 2017-ben 450 ezer szállodahajó utas volt a Dunán, ami 8,4 százalékos növekedés volt egyetlen év alatt - ezt az ütemet évek óta tartja az iparág. Ez az erőltetett ütem azonban kifulladni látszik - írja a portál.

A vendégek tehetős nyugdíjasok

A turisták nagy része tehetős és idős: a Passaui Egyetem felmérése szerint az utasok fele havi 4 ezer eurónál többet keres, 41 százalékuk 60-70 év közötti, további 35 százalékuk 70-80 év közötti, 71 százalékuk nyugdíjas.

Passauban úgy becsülik, hogy 110 millió bevételt jelent évente ez az iparág, aminek a fele a buszos utaztató cégekhez kerül. Budapesten nem érhetők el hasonló adatok - jegyzi meg a G7.hu. A dunai hajózásokon évi 450 ezer turista átlagosan 2-3 ezer eurót fizet az utakért, így 300-420 milliárd forintos bevétellel lehet számolni. Ennek legnagyobb része pedig a Viking River Cruises vállalatcsoprthoz kerül. Egy hajózási oldalról az derül ki, hogy 68 hajójuk van, 2018-ban 2 milliárd dollár volt a bevételük és 350 ezer utast szállítottak. Igaz, ebbe nem csak a dunai bevételt számítják bele.

Érdekes csavar

A Viking időben ment rá a dunai hajózásra, az alapító Torstein Hagen vagyonát 2,4 milliárd dollárra teszik, ezzel Norvégia hatodik leggazdagabb embere. A norvég üzletembert azonban szülőhazájában, Norvégiában adóelkerüléssel vádolják, de tiltott lobbizás miatt is indult ellene eljárás, miután 2015-ben a bergeni polgármester Hagentől több nagyértékű ajándékot fogadott el. A gyanú szerint a norvég hajózási szabályok módosításában várt segítséget a bergeni polgármestertől Hagen.

Hagent amiatt is kritikák érték, hogy 2019 márciusában 1300 utassal a fedélzetén megállt egy óriási vihar közben a Viking egyik hajója, és helikopterrel kellett menteni több száz utast az adófizetők pénzén. A vihar miatt akkor egy norvég hajó sem futott ki a kikőtőből, a Viking is csak azért, mert állítólag időben vissza kellett érni Londonba. A hajón utazó amerikai utasok egyébként most 10 millió dollárra perlik a céget az átélt problémák, a fejetlenség és káosz miatt.

Kizsigerelt munkavállalók

Az európai folyók szállodahajóinak üzemeltetőit - amelyek közül a Viking a legnagyobb, hiszen a piac körülbelül felét birtokolja - az üzleti etikai hozzáállás miatt is rendesen érik kritikák - mutat rá a G7.hu. A hajók legnagyobb része a Dunán és a Rajnán svájci zászló alatt közlekedik, ezért a svájci szabályok vonatkoznak a munkavállalókra is. A BZ Basel újság pedig a napokban írt arról, hogy mennyire rosszak a munkakörülmények ezeken a szállodahajókon, a 14-16 órás munkanap a minimális elvárás, miközben a bérek alacsonyak, a túlórákat pedig a cégek rendszeresen nem fizetik meg.

A G7 szerint a Nautilus hajózási szakszervezet már 2017-ben figyelmeztetett arra, hogy az abban az évben Németországban két halálos áldozatot követelő hajóbaleset is a rossz munkakörülményekre volt visszavezethető, amelyek úgy általában is súlyos problémákat okoznak.

A szakszervezet friss jelentése szerint egyébként 135 svájci hajón 1600 hajós és 7000 vendéglátásban dolgozó munkavállaló dolgozik a Dunán.