Az autógyártó vállalatok azzal kerülik el valamely export célországban az értékesítést megnehezítő importvámok kivetését, hogy üzemet telepítenek oda. Ezért is építenek egyre több üzemet az autógyárak például Kínában és Oroszországban. Csakhogy éppen a legígéretesebb piaccal rendelkező fejlődő országok, a BRIC-tagok, Brazília, Oroszország, India és Kína a bizonyul a legtalálékonyabbnak akkor is, ha importvám kivetéséről van szó.

Ezt azonban el lehet kerülni - mutat rá Alexander Nedelchew, a Barkawi Management Consultants szakértője. Úgy, ahogy újabban ruházati cikkeket már az Ázsiából Európába vezető hajóúton útközben állítanak elő, ezt akár autókkal is meg lehet tenni egy erre alkalmas módon átalakított hajó fedélzetén.

Ahogy azt az Automobilproduktion szakmai kiadványnak adott interjúban elmondta, egy Európából Brazíliába tartó hajón egy úton akár 2 ezer autót is le lehetne gyártani. Amennyiben a hajó brazil zászló alatt hajózott, a vonatkozó nemzetközi jog szerint a gyártásra brazil felségterületen került sor. Importvámot kivetni tehát a hajón készült termékek után nem lehet.

Ezt a vámelkerülő megoldást olyan piacok esetében kifizetődő alkalmazni, amelyek nem elég nagyok egy üzem helyszíni telepítéséhez - írja a német Die Welt online kiadása.