Túl lassan mennek a kirúgások

Visszaestek a Volvo csoport eladásai, s az utolsó negyedévben üzemi veszteséget termeltek. A vezérigazgató szerint már alkalmazkodtak a körülményekhez, s 30 százalékos piaci visszaesést vár. A Volvot elemzők sebezhetőbbnek tartják a versenytársaknál, mert lassabban tudja leépíteni a felesleges munkaerő kapcitásokat.
NAPI Online, 2009. február 6. péntek, 12:25

Már látják a jövőt a nehézteherautó gyártók. Ősszel még jelentős részük arról számolt be, hogy a piaci bizonytalanságok, a jelentős számú megrendelés lemondások miatt nem tudják belőni a válság miatti visszaesés mértékét, a Volvo most már becsléssel is előrukkolt, ők a 2008-as csúcsévhez képest nagyjából 30 százalékos visszaesést prognosztizálnak, ami összecseng a Scania vezetőinek néhány nappal ezelőtti becslésével. A tavaly 300 ezres európai piac idén várhatóan 180-220 ezresre zsugorodik, az amerikai viszont már nem esik tovább, marad az alacsony 165-185 ezres szinten.

A második legnagyobb teherautó gyártó cég a tavalyi negyedik negyedévben 999 millió svéd korona (8,3 korona egyenlő 1 dollárral) üzemi veszteséget termelt, ami jelentősen alulmúlja a Reuters által megkérdezett elemzők 475 millió profitról szóló várakozásait. A kamiongyár papírjai még durva, nap közben 18 százalékot is meghaladó rallyba kezdtek, mivel a piac nem is ezért, hanem a cég túléléséért aggódott. Márpedig a gyorsjelentés szerint stabil a cash-flow termelő képessége, szó sincs finanszírozási nehézségekről és a negyedév folyamán sikerült jelentősen csökkenteni a kapacitásokat és leépíteni a készleteket. Ráadásul részvényenként 2 korona osztalékot is fizet a cég, ami a 40 korona körüli árfolyamhoz képest nem is rossz hozam.

A fogyasztók továbbra is bizonytalanok ezért egyelőre nem mernek rendelni, s sok a korábbi megrendeléseknél a lemondás - mondta a cég vezérigazgatója. A nettó megrendelés-állomány a hatalmas októberi és novemberi zuhanás után decemberben már enyhe javulást mutatott. Nem várják, hogy a kereslet az első félévben felfutna, azonban az életbe lépett költségcsökkentési intézkedésekkel a cég alkalmazkodott a megváltozott piaci körülményekhez - tette hozzá. Azonban a leépítések hatásai még nyomni fogják az idei első féléves profitot. A Volvot egyébként sebezhetőbbnek tartják az elemzők a versenytársaknál a piaci visszaesés oldaláról, mivel jóval lassabban tudja leépíteni felesleges munkaerő kapacitásait, mint például a MAN vagy a Scania.

HOZZÁSZÓLÁSOK