Az újautó-eladások stimulálására kitalált 1,5 milliárd eurós csomag arra lett volna hivatott, hogy megállítsa a helyi, komoly gondokkal küzdő német autóipar zuhanórepülését. Az egy hónapja elfogadott határozat szerint a német állam 2500 eurót fizet azoknak, akik újra cserélik kiöregedett gépkocsijukat.

A Financial Times Deutschland (FTD) szerint ugyanakkor, bekövetkezett az, amire senki sem számított: a kedvezmény elsősorban a külföldi, kiskategóriás, olcsó gépkocsikat gyártóknak hoz igazán a konyhára.

A német lap állítását támasztja alá Patrick Pelata, a Renault alelnöke is, aki szerint a Dacia-eladások Németországban látványosan megugrottak, raktárkészleteik teljesen kiürültek. A roncsautó-program bevezetése előtt Németországban hetente alig 80 darab Daciát sikerült értékesíteni, míg az elmúlt hónapban már heti 1000 darabra érkezett igény. (Összehasonlításul: Magyarországon tavaly egész évben összesen kelt el 1,1 ezer Dacia, ami a 2007-esnél 10 százalékkal kevesebb.)

Az óriási kereslet-növekedést az anyacég képviselője az igen kedvező árral magyarázza, Pelata szerint ugyanis a 2500 eurós kedvezménnyel a legújabb Dacia Sandero modell mindössze 5000 euróba kerül, szemben a helyben gyártott Volksvagen gépkocsikkal, ahol a legalacsonyabb vételár is 8-10 ezer euró.

A németországi keresletmegugrás igen jól jött a francia Renault tulajdonában lévő Daciának, hiszen - amint arról korábban már beszámoltunk - a gazdasági válság miatt a román autógyár is jelentős nehézségekkel kénytelen szembenézni. A drasztikus keresletvisszaesés miatt a gyár több alkalommal is szüneteltette termelését, (legutóbb január 26. és február 8. között) és dolgozóit kényszerszabadságra küldte. Az üzem a 2008-ban gyártott autók több mint egyharmadát Romániában értékesítette.