A Sweidsh Automobile NV (korábbi nevén Spyker Cars), a Saab Automobile tulajdonosa bejelentette, hogy sikerült eladási-visszabérlési szerződést kötnie a svéd autógyártó ingatlanjainak egy részére - jelentette a Wall Street Journal. Ezúttal nem kínaiakkal állapodott meg a cég, hanem svéd ingatlanbefektetők egy csoportjával, amelyeket a Hamfosa Fastigheter AB vezet. A vevő 50,1 százalékos részesedést szerez a Saab vagyonelemeire 255 millió svéd koronáért (28 millió euró), majd 15 éves bérleti szerződést köt az ingatlanokra a Saabbal. Az üzletet engedélyeznie kell az Európai Befektetési Banknak (EIB), a svéd adósságkezelő központnak, illetve a stockholmi kormánynak, ugyanis az autógyártó ingatlanjai fedezetként szerepeltek a cégnek nyújtott - állami visszafizetési garanciát élvező - hitelszerződésben.

Ha az adósságkezelő központ hozzájárul az ingatlanok kivételéhez a fedezetből, akkor a 400 millió eurós EIB-hitelre vállalt garanciája 120 millióval csökken. A Saab tehát 280 milliót hívhat le ebből a kölcsönből, amelyből 216,9 milliót már felvett, így csak bő 63 millió maradt. Ez a pénz és az ingatlanüzletből származó bevétel úgy kell a Swedish Automobile-nak, mint egy falat kenyér, ugyanis az elmúlt napokban már nem csupán a beszállítóknak tartozott - amelyek ezért leállították az alkatrész-utánpótlást -, hanem a Saab alkalmazottainak bérét sem tudta kifizetni.

Az elmúlt három hónap nagy részében álltak a Saab futószalagjai, a múlt héten a tulajdonos azzal az ajánlattal próbálkozott, hogy kifizeti a szállítók követeléseinek 10 százalékát. A dolgozók bérére abból tudtak pénzt szerezni, hogy egy szállítmány autót eladtak Kínába. A Saab és tulajdonosa a mostani bejelentéssel együtt megerősítette, hogy számos lehetséges üzleti partnerrel tárgyal az autógyártó hosszú távú finanszírozásáról, de ezek eredménye korántsem garantált.