Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A Praxis Trading veterán kereskedője és elemzője, Yra Harris véleménye szerint a General Motors még az idén megvásárolhatja az elektromos luxusautó-gyártó vállalatot, a Tesla Motorst. Harris véleménye szerint a GM ezzel nagy lépést tehetne annak érdekében, hogy növelje részesedését az elektromos-autók piacán. A detroiti vállalat által gyártott Volt ugyanis nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, idén októberig kevesebb, mint 19 000 darabot értékesített belőle a cég, 3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A Tesla megvásárlásával viszont új lehetőségek nyílnának a GM előtt, amivel ráadásul versenyelőnyre is szert tenne a rivális autógyártókkal szemben.

A mostani felvásárlással kapcsolatos spekulációra korábban is volt már példa, akkor több elemző úgy vélekedett, hogy az Apple vagy a Google szerezhetné meg magának a Tesla Motorst. Utóbbi cég esetében komoly szinergia hatások is érvényesülhetnének, ugyanis a Google a Teslához hasonlóan az önvezérelt gépjármű kifejlesztésén fáradozik már egy ideje. Míg Thomas Weber, a Daimler kutatásért és fejlesztésért felelős csoportjának vezetője a Business Weeknek adott interjújában korábban arról beszélt, hogy megvásárolhatták volna a Teslát, de ez sem akkor sem pedig most nem célja a vállalatnak.

Több érv is a felvásárlás ellen szól

Az elmúlt hónapok eszeveszett árfolyam-erősödésének hatására a Tesla piaci kapitalizációja meghaladta a 18 milliárd dollárt, ami közel harmada a General Motors piaci kapitalizációjának. Így ilyen magas áron aligha lehet potenciális felvásárlási célpont az elektromosautó-gyártója a GM számára. Arról nem is beszélve, hogy a cég menedzsmentjének valószínűleg sokat kéne magyarázkodnia a tulajdonosok előtt, hogy miért vásároltak meg ennyi pénzért egy olyan társaságot, ami 10 éves fennállása óta idén termelt először (szerény mértékű) profitot.

Az eladási adatokat látva sem biztos, hogy alá tudnák támasztani a felvásárlás ésszerűségét a befektetők előtt. Ugyanis annak ellenére, hogy egy gyermekcipőben járó, most formálódó iparágról van szó, el kell ismerni, hogy a Tesla Model S néhány ezer darabos értékesítése eltörpül a világ egyik legnagyobb autógyártójának eladási adatai mellett. A Model S-ből ugyanis alig 15 600 darab fogyott 2013 első kilenc hónapjában, és amennyiben a várakozások teljesülnek ez az érték nem lesz több 21 500 darabnál idén.

A mostani árszinteken történő vásárlást az sem támasztja alá, hogy sokan, köztük a világ egyik vezető közgazdásza is úgy gondolja, hogy a társaság fair értéke a mostaninál sokkal alacsonyabb árszinten (67,13 dollár) található. Arról nem is beszélve, hogy a jelentős prémium melletti vásárlást.

A Tesla árfolyamában részben az is tükröződik, hogy jelentős versenyelőnnyel bír más autógyártókhoz képest az elektromos-autók piacán. Ez az előny azonban hamarosan eltűnhet, ugyanis a Volkswagen, a BMW, és a Nissan is egyre több pénzt áldoz arra, hogy behozza lemaradását. A Volkswagen ráadásul azt sem rejtette véka alá, hogy piacvezetővé kíván válni az elektromos-autó piacon az elkövetkezendő években. Abban az esetben, hogyha a konkurencia valóban utoléri a Teslát, (amire egyre nagyobb esély van) a cég a mostaninál sokkal kisebb prémiummal árulhatja majd járműveit, ami jelentősen csökkenti profitabilitását, erodálva ezzel a cég árfolyamát. Ez pedig egy újabb érv amellett, hogy a General Motors ne vásárolja meg a gyártót.