A nemzetközi hitelminősítő a járműipari csoport hosszú futamú kötelezettségeinek besorolását az eddigi A2/(P)A2-ről egy fokozattal A3/(P)A3-ra, a rövid lejáratú adósságpapírok osztályzatát Prime-1/(P)Prime-1-ről szintén egy fokozattal Prime-2/(P)Prime-2-re rontotta.

A Moody's az összes új osztályzaton további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben.

Az A3 hosszú távú besorolási kategória az elsőrendű A osztályzati sáv alsó széle a Moody's minősítési módszertanában. Ha a cég innen tovább rontja a VW besorolásait, a német autógyár ennél a hitelminősítőnél átkerülne a gyengébb befektetési ajánlású Baa sávba.

A másik két nagy hitelminősítő, a Standard & Poor's és a Fitch Ratings ennél egy fokozattal jobb besorolással, bár szintén negatív kilátással tartja nyilván a Volkswagent.

A Moody's szerint egyre nagyobb kockázatok terhelik a Volkswagen hírnevét és pénzügyi eredményeit, különösen annak nyomán, hogy most már a VW-járművek széndioxid-kibocsátási értékeivel és üzemanyag-fogyasztásával kapcsolatban is kétségek merültek fel. Emellett a botrányt eredetileg kirobbantó amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) újabb vádjai szerint a teszteredmény-hamisító szoftvert a VW-csoport egyes Audi-, Porsche- és Touareg modelljeibe is telepítették.

Ezek az új vádak további kihívásokat jelentenek a Volkswagen pénzügyi rugalmasságával és versenyképességi helyzetével szemben, és erősítik a hitelminősítő által a VW belső ellenőrzési rendszerének és vállalatirányítási gyakorlatának problémáival kapcsolatban táplált aggályokat. Mindez tovább gyengíti a VW besorolási profilját - hangsúlyozza a Moody's. Az EPA újabb vádjai ezúttal olyan felső kategóriájú modelleket érintenek, mint a 2014-es Volkswagen Touareg, a 2015-ös Porsche Cayenne, valamint a 2016-os Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L és Q5.

Ez azt jelenti, hogy az amerikai környezetvédelmi hatóság vizsgálatának célkeresztjébe kerültek a VW-csoport legújabb fejlesztésű dízelmotorjai, emellett a német járműipari konglomerátum prémiumkategóriás márkái is, vagyis az Audi és a Porsche, amelyek az összes modell közül a legnagyobb arányban járulnak hozzá a cég jövedelmezőségéhez. Az EPA legújabb bejelentései is alátámasztják a Moody's azon aggályát, hogy a VW-csoportonak elhúzódó vizsgálatokkal kell számolnia, és e vizsgálatoknak valószínűleg költséges végkimenetele lesz, nem csupán a várható bírságok, hanem az esetleges szigorúbb jövőbeni hatósági ellenőrzések és korlátozások miatt - áll a hitelminősítő elemzésében.

A Moody's szerint ezek az új fejlemények további kockázatokat jelentenek a Volkswagen megítélésére, jövőbeni eladásaira és pénzügyi helyzetére, emellett súlyos belső ellenőrzési és vállalatvezetési problémákra is vallanak, és e problémák a kezdetben feltételezettnél kiterjedtebbnek is bizonyulhatnak.