Magyarországon tavaly több, mint 77 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, amely 14,4 százalékos növekedést jelent. Az Európai Unióban 13,7 millió kocsi talált gazdára, amely 9,3 százalékos bővülés eredménye - derül ki az ACEA adataiból.

A növekedés dinamikája ellenére Magyarországon még mindig nagyon kevesek kiváltsága, hogy új személyautót vásároljanak, vagy kapjanak munkahelyi juttatás formájában. Ez legjobban abból látszik, hogy lakosságszám és a piac méretének a hányadosa a hatodik legrosszabb helyre elég a 28 tagú unióban.

Magyarországon ugyanis minden 128 emberre jutott egy új személyautó, míg az európai átlag 37. A sereghajtók Bulgária (308), Románia (246) és Litvánia (172), míg a legjobb adatokat Luxembourg (12), Belgium (22) és az Egyesült Királyság (24) produkálta.

Ezt az évet is a Volkswagen nyerte

Az Európai autópiacon továbbra is a VW a messze legkeresettebb személyautó márka 1,66 milliós értékesítéssel, második a Ford 999 ezerrel, majd a Renault (957 ezer) és az Opel (925 ezer) következik. A legnagyobb gyártók között ugyanakkor csak a Renault tudott az átlagnál nagyobb mértékben növekedni, 10,9 százalékkal, a többiek ha minimális mértékben is, de kisebb piaci részesedést tudhatnak magukénak.

A prémium szegmensben az Audi a legnépszerűbb (globálisan egészen más a helyzet), majd a BMW és a Mercedes következik. A növekedést nézve a legtöbb prémium autó jócskán lekörözte az uniós átlagot. A Smart 71,2, a Jaguar 40,1, a Porsche, a Lexus 25,4, a Land Rover 21,1, a Mini 20,1, a Volvo 13, a Mercedes 12,6, a BMW pedig 10,6 százalékkal növelte értékesítési volumenét. Kivétel az Audi, amely 5,7 százalékkal nőtt.

Forrás: ACEA, Napi.hu-gyűjtés
Kép: A teljes képért kattintson!

A japán gyártók nem hasítanak ki túl nagy részt az uniós piacról, a legsikeresebb márka a Nissan 540 ezer autóval, amely részben a Qashqai SUV-nak köszönhető. Őt követi alig lemaradva a Toyota (537 ezer), majd pedig a Mazda, a Honda, a Suzuki és Mitsubishi 100 és 200 ezer közötti volumennel.