Újra meghatározná a prémium kategóriát az Audi

Az autóipari krízis nyomán az Audi AG 2009-ben nem tudta megismételni a 2008-as rekorderedményeket, a prémiumgyártó azonban még így is pozitív üzemi eredménnyel zárta az elmúlt pénzügyi évet. A gyártó újradefiniálná a prémium kategóriáról alkotott fogalmakat a kisautótól a felső szegmensig.
Novák Csaba, 2010. március 9. kedd, 11:28
Fotó:

Az Audi AG 2009-ben 1,604 milliárd eurós üzemi eredményt ért el, amely 42,1 százalékkal maradt el a megelőző évi 2,772 milliárdtól - jelentette be Rupert Stadler, az Audi AG igazgatóságának elnöke a társaság ingolstadti központjában tartott sajtótájékoztatón. Az adózás előtti eredmény 1,928 milliárd euró 39,3 százalékkal kevesebb a 2008-as 3,177 milliárdnál. Az Audi AG adózás utáni eredménye 38,9 százalékkal 1,347 milliárd euróra esett vissza 2009-ben.

A társaság 11,5 százalékos tőkehozama alapján az egyik legnyereségesebb autógyártónak számít - hangsúlyozta Axel Strotbek pénzügyi igazgató. A társaság nettó likviditása 14,8 százalékkal 10,7 milliárd euróra nőtt 2009-ben, amely megfelelő pénzügyi hátteret biztosít a konszern további fejlődéséhez.

Tavaly összesen 949,729 ezer gépkocsit adott el az Audi - ez 5,4 százalékkal kevesebb az előző évi értékesítésnél -, a társaság bevételei pedig 12,7 százalékkal 29,840 millió euróra estek vissza. A rossz iparági értékesítési környezet mellett a rubel és a font árfolyamváltozásai is rontottak az eredményeken. Strotbek szerint a termelési és gyártási költségek optimalizálásával a profitcsökkenés egy részét kompenzálni tudta az Audi, de emellett a nyersanyagárak is kedvezően alakultak az elmúlt évben.

Tavalyi eredményéből a társaság 43 ezer dolgozójának egyszeri, 2300 eurós nyereségrészesedést, valamint 1200 eurós egyszeri bónuszt fizet.

Az iparág teljesítményéről szólva Strotbek hangsúlyozta: az autóipar eredményeit a pénzügyi oldalon a magas refinanszírozás, a nem teljesítő hitelek és számos maradványérték tovább rontotta tavaly. Spanyolországban és az Egyesült Államokban mintegy 20 százalékkal csökkent a piac, Oroszországban pedig az autóipari eladások mintegy felére estek vissza. Az elmúlt évben az Audi AG több piacon, így Nyugat-Európában, Németországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is növelni tudta piaci részesedését.

Az Audihoz tartozó sportluxus-gyártó, a Lamborghini ugyanakkor 37,7 százalékkal kevesebb autót tudott eladni. Az Audi 2010 és 2012 között 5,5 milliárd eurót kíván beruházásokra fordítani, amelyből a vállalat mintegy három milliárd eurót Németországban költ majd el.

A piaci részesedés növelése mellett a társaság célja nem kevesebb, mint hogy globális piacvezető legyen a prémium szegmensben - mondta Rupert Stadler, az Audi AG igazgatóságának elnöke a társaság 2020-ig szóló stratégiai terveiről. Stadler hozzátette: 2010-ben az Audi a tervek szerint idén megismételheti a válságot megelőző egymillió darabos rekordértékesítést. Az Audi első embere elhúzódó válságra számít, amelyet csak megfelelő rugalmassággal lehet kezelni. A gyártó újradefiniálná a prémium kategóriáról alkotott fogalmakat a kisautótól a felső szegmensig.

Augusztustól lesz kapható az Audi új modellje, az A1. A prémium kategóriás kisautó megalkotására a gyártó mintegy 300 millió eurót költött, s elkészült a modell elektromos változatának koncepciója is, az A1 e-tron. Az idei évben mintegy 50 ezer darab A1-es gyárt majd az Audi.

HOZZÁSZÓLÁSOK