A brit Rolls-Royce Plc a hét végén bejelentette, hogy megtalálta az ausztrál Qantas légitársaság A380-as repülőgépének november eleji kényszerleszállásához vezető hajtóműhiba okát.
A Napi Gazdaság hétfői számának cikke
A közlemény nyomán két százalékkal emelkedett a világ második legnagyobb repülőgéphajtómű-gyártójának tőzsdei értéke - igaz, a kisebb robbanással járó balesetet követő napokban összesen tíz százalékkal zuhant a cég részvényeinek ára.
A Rolls-Royce szakértői szerint egyetlen meghibásodásra hajlamos alkatrészről van szó, amely olajszivárgáshoz, majd a kifolyt olaj meggyulladásához, és ennek következében az egyik turbinalapát elszabadulásához vezethet.
A probléma csak a Szuperjumbókhoz szállított Trent 900-as motoroknál jelentkezhet.
A társaság kidolgozta az alkatrészcsere menetrendjét, így a légitársaságokkal, az Airbusszal és a légügyi hatóságokkal együttműködve megkezdheti az ezekkel a hajtóművekkel felszerelt A380-asokon a javításokat. Jelenleg 20 ilyen gép áll szolgálatban.
A Rolls-Royce azt is bejelentette, hogy a baleset és a hibajavítás érintheti 2010-es profitnövekedését - a cég júliusban 4-5 százalékos üzemieredmény-bővüléssel számolt.
Ez annak ellenére kisebb lehet, hogy a repülőgép-üzletág gyengébb teljesítményét kompenzálják a hajózási és katonai divízió jobb eredményei.
Az Airbus ezzel egyidejűleg arra figyelmeztetett, hogy a hajtóműprobléma miatt jövőre csúszhat a megrendelt Szuperjumbók átadása.
Ez csak fokozza a korábbi, még a fejlesztés nehézségei miatt kialakult késlekedéseket.
Az Airbus egyébként idén 22 A380-ast ad át a tavalyi 10 után, de 2011-es szállítási tervét nem hozta nyilvánosságra.
A repülőgépgyártó tulajdonosa, az EADS légi- és űripari csoport részben még mindig a Szuperjumbó döcögős piaci bevezetése, részben a dollárban keletkező bevételek egy részét elnyelő erős euró miatt az elmúlt évtized legkisebb negyedéves profitját produkálta a harmadik negyedévben.
A 13 millió eurós nettó nyereség a hatszor ekkora tavalyi veszteséget követi, az árbevétel 18 százalékkal nőtt.
A Bloombergnek nyilatkozó elemzők több mint tízszer ekkora eredményre számítottak.
A devizaárfolyamok ingadozása 850 millió euróval mérsékelte a vállalat üzemi nyereségét az év első kilenc hónapjában.
A cég még mindig bajlódik az A380-as gyártási költségeinek csökkentésével, bár az Airbus vezetősége szerint értek el haladást ezen a téren.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.