Újraindítják a lezuhant Boeing-típus gyártását

Több mint hatezer embert bocsát el a Boeing a koronavírus-járvány miatt kialakult keresletcsökkenés miatt, és a társaság újraindítja két halálos balesetben is érintett típusa, a 737 MAX gyártását Rentonban - adta hírül az MTI.
Domokos Erika, 2020. május 28. csütörtök, 16:27
Fotó: Getty Images

Az amerikai repülőgépgyártó csütörtöki, MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, lezárult az önkéntes felmondási időszak, és a következő időszakban több fázisban is kénytelen több ezer embert elbocsátani. Első körben 6700 munkavállalótól válik meg a társaság.

Bárcsak lenne más mód! - fogalmazott David Calhoun, a cég vezérigazgatója a dolgozóknak írt levelében, amelyben jelezte: minden álláskeresési segítséget megadnak az érintetteknek. A maradóknak pedig azt írta, nagyon nehéz időszak elé néznek.

A Boeing még januárban állította le a fél év alatt két légikatasztrófában részes 737 MAX típus gyártását, mivel az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) tavaly márciusban a balesetek után bevonta a típus légialkalmassági engedélyeit, ennek hiányában pedig az új gépeket sem tudták átadni.

A típust kizárólag Seattle-től délre, Rentonban gyártják, ahol az átadások szüneteltetése miatt megteltek a tárolók, ezért januárban le kellett állítani az összeszerelést. Bár a Boeing továbbra sem szerezte meg a gép légialkalmassági engedélyét, a cég vezetése úgy döntött, lassan újraindítják a gyártást. A leállás alatt modernizálták a végösszeszerelő sort, és a koronavírus-járvány miatt több egészségügyi intézkedést is bevezettek.

A repülőgéppel fél éven belül két hasonló katasztrófa is történt. 2018 októberében az indonéz Lion Air, 2019 márciusában az etióp Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépe zuhant le röviddel a felszállás után. Emiatt a világ számos repülési hatósága átmenetileg repülési tilalmat rendelt el a típusra. Gyaníthatóan az okozta a baleseteket, hogy a pilóták nem tudtak az MCAS-ról, illetve nem tudták azt időben kikapcsolni - olvasható a rípus Wikipedia szócikkében. A Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszer (MCAS) automatikusan lenyomja a gép orrát, ha túl meredeken emelkedik. A MCAS-t egy könnyen meghibásodó dőlésszög-érzékelő kapcsolja be. A Boeing az MCAS-t eltitkolta a repülőgépet engedélyező FAA elől, hogy ne kelljen a gépet megvásárló légitársaságoknak drága szimulátoros továbbképzésre küldeniük a pilótákat - írták a szócikkben.

HOZZÁSZÓLÁSOK