Zsugorodó székekkel trükköznek a fapadosok

Egyre több a kövér és túlsúlyos ember és egyre kisebbek a repülőgép ülések. A már-már nyomasztó ülészsugorodás knyomán túlzsúfolt fedélzet már a repülés biztonságát veszélyezteti - de nem az amerikai légügyi hatóság szerint.
Szakonyi Péter, 2018. július 29. vasárnap, 13:49

Egy, a héten napvilágot látott döntés szerint tovább csökkenhet a repülőgépen lévő ülések mérete és a széksorok közötti távolság is. A már most is roppant szűk ülések azonban nem csak kényelmetlenséget okoznak, de a  repülés biztonságát is fenyegetik. Vészhelyzetben ugyanis 90 másodperc alatt kell a gépet teljesen kiüríteni, de a heringmódjára összezsúfolt utasok ennyi idő alatt nem tudnak kiszabadulni az ülésből - főleg azok a túlsúlyos utasok, akik éppen csak hogy be tudják magukat préselni a székekbe.

Székszaporítás és profitnövelés

Ez a veszély csak fokozódik, mert a légitársaságok - különösen a fapados cégek - az ülések méretének további csökkentésével akarják profitjukat növelni - és ebben úgy látszik nincs alsó határ. Emiatt fordult a FlyersRight.org a washingtoni szövetségi bírósághoz. A nonprofit érdekvédelmi szervezet szerint ugyanis a légitársaságok profitéhsége már a biztonságot veszélyezteti. Méréseik szerint már a jelenlegi zsúfoltsággal sem lehet egy repülőgépet evakuálni, hát még akkor, ha a székméretek és a sorok távolsága tovább csökken. Válaszában - amelyet a New York Times közölt - az Amerikai Szövetségi Légyügyi Hivatal (FAA)  viszont alaptalannak találta ezt az aggodalmat, és repülőgép kiürítési gyakorlatokról készült videofelvételekkel illusztrálta azt, hogyan tartható a megkövetelt 90 másodperce szint.

Ebben a szimulált vészhelyzetben azonban sem mozgássérült, sem idős emberek nem vettek részt, ezért nem tükrözik a valós helyzetet - vélik az FAA és a légitársaságok videóit elemző kritikus szakértők. Közülük Erin E. Bowen egyetemi tanárt szólaltatta meg a lap. A Prescottban (Arizona) székelő Embry-Riddle Aeronautical University professzora szerint valós veszély esetén az emberek viselkedése alapvetően megváltozik, hiszen vannak, akik pánikolnak vagy ledermednek, s a gép kiürítése ezért is jócskán lelassulhat.

Előre a zsugorításért

Az FAA elutasító határozata egyfajta iránymutatást is jelenthet a világon működő légitársaságoknak, mert ha az USA-ban nincs korlát az ülések méretének csökkentésére, akkor vélhetően másutt sem lehet megrendszabályozni a cégeket. (Míg az Egyesült Államokban 1960-ban még 31-35 inch, azaz 77,5-87,5 centiméter széles volt egy turista osztályon található szék, ma már ott sem ritka ott a 28 inches, azaz 70 centiméteres "kaloda".)

A polgári repülésben ugyan nincs szabvány a minimális ülés méretekre, ám az iparágban bevett gyakorlat szerint az ülések szélessége a turista osztályon 43-46 centiméter közötti sávban található (ez a két karfa közti távolságot jelenti).

A széksorok közti távolság pedig átlagban 46 centiméter - azaz 18 inch. Az ülések kényelmességével illetve kényelmetlenségével foglalkozó speciális honlap, a seatguru.com adatai szerint ez utóbbi méretet a nálunk is közlekedő fapadosok közül a WizzAir és az Easyjet is teljesíti, de a Ryanair és a Budapestre szintén közlekedő Vueling ennél egy inch-csel szűkebb tért hagy a sorok között - ez főleg magas embereknek probléma, akik ezért görnyedten kénytelen átvészelni az utazás időtartamát.

A WizzAirtől kapott hivatalos információ szerint gépeiken egy szék átlagos szélessége 19.5", tehát mintegy 49,5 cm, míg az ülések átlagos szélessége 19.5", tehát mintegy 49,5 cm.

A szék méretben sztenderdnek tartott 28-32 inches tartományt minden nagyobb fapados légitársaság tartja - igaz csak a minimum szintet. Kivétel a Ryanair, amelynek Boeing 737-800-as típusain 34 inch széles székek találhatók. A rossz hír viszont az, hogy még ez is nagyon szűkös az átlagosnál picivel kövérebb utasoknak.

A fotó forrása: Gratisography/Pexels.

HOZZÁSZÓLÁSOK