Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Úgy tűnik, rájár a rúd Angela Merkel német kancellárra. A bevándorlási válság kezelése élesen megosztotta a német kormánykoalíciót, ám ez nem volt elég: az elektromos autók elterjedésének támogatása körüli vita újabb feszültséget keltett Merkel hátországában - derül ki a Bloomberg tudósításából.

A kormány programja szerint 2020-ban egymillió villanyautónak kellene futnia az ország útjain, ám úgy tűnik, ez a terv lassan a süllyesztőbe kerül. Sigmar Gabriel, szociáldemokrata alkancellár azonban nem akar ebbe belenyugodni, ezért azt javasolja, hogy költsenek kétmilliárd eurót a környezetbarátnak tartott, ám méregdrága elektromos autók vásárlásának támogatására.

Fasírtba került

Ahogy az más országokban is lenni szokott, az osztogatás heves ellenkezést váltott ki a pénzügyminisztériumban. Wolfgang Schäuble konzervatív pénzügyminiszter harcba szált a koalíciós partner SPD vezetőjével szemben. A kormány feje pedig ily módon fasírtba került.

Talán időt akar nyerni azzal, hogy kedden tárgyal a kérdésről a Mercedes és a BMW vezérigazgatóival. Minden bizonnyal el akarja kerülni, hogy miután a bevándorlási válság kezelése körüli vita mély szakadékokat vájt a koalíciós politikusok közé, a villanyautóüggyel kapcsolatos csetepaté újabb blamázzsá mélyüljön.

Nem kispályázna

Kétségtelen, hogy Németország, amelynek autógyártói és autósai inkább a fejlett dízelmeghajtásban látják a környezetbarát autózás lehetőségét, lemaradásban van az elektromos autók terén. Összesen 30 ezer ilyen autó fut a német utakon, miközben Franciaország, Norvégia és az USA jóval ez előtt jár. Az ötmilliós Norvégiában csak tavaly 26 ezer villanyautót helyeztek üzembe.

Gabriel úgy látja, hogy a járművek elterjedésének ösztönzésével közvetve óriási lökést adhatnának az akkumulátorok gyártásának, amit a híres német vegyipar nyilván megköszönne. Ezért nem garasoskodna: 2020-ig autóként 5000 eurós állami ártámogatást adna.

Furcsa páros

Ebben az ügyben lelkes támogatója Horst Seehofer, a bajor CSU elnöke, hiszen az egyik érintett vállalat, a BMW központja is Bajorországban van. Időnként segítő kezet kell nyújtanunk az üzleti vállalkozásoknak - fogalmazott már-már romantikusan. Azt akarjuk, hogy a német cégek ne maradjanak le ezen a területen, amelyen brutális verseny folyik a világpiacon.

A vita furcsasága, hogy Gabriel és Seehofer ellenfelei egymásnak a bevándorlás ügyében - a szocdemek megengedőek, míg a mélyen konzervatív CSU elutasító -, és az utóbbi politikus úgy akar most lobbizni Merkelnél, hogy a menekültkérdésben ekézte.

Másik terv

Ugyanakkor Schäuble a kancellár legfontosabb szövetségese - a bevándorlási vitában is -, így Merkel két tűz közé kerülhet lobbizó partnerei és takarékos pénzügyminisztere között, ha közvetíteni akar.

Az utóbbi minden bizonnyal emlékeztetni fogja rá, hogy a bevándorlók ellátása amúgy is nem várt eurómilliárdokkal terheli meg a költségvetést. Emellett megvan a saját elképzelése is: szerinte az elektromos töltőhálózatot kellene bővíteni. Jelenleg 5600 "áramkút" van az országban.

Németország 2020-ra tűzte ki célul, hogy egymillió elektromos autó fusson az utakon. Tavaly még csak 23 500 elektromos és hibrid gépkocsit regisztráltak, ezekből 12 500 volt teljesen elektromos meghajtású.