Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az Air France 2022-ig tervezett leépítési programja egyszerre függ a légi közlekedés újraindulásától és a vállalaton belüli átalakítási intézkedésektől - írja az MTI.

A francia kormány - amely tulajdonos az Air France-KLM légitársaságban - április végén 7 milliárd eurós támogatást jelentett be a francia-holland csoportnak, amelyből 4 milliárd államilag garantált bankhitel, 3 milliárd pedig közvetlen kölcsön. Cserébe a rentabilitás és a környezetvédelmi hatások növelését kérte.

"Nem a leépítési program kifizetésére van ez a 7 milliárd" - hangsúlyozta az államtitkár. "Franciaország támogatta az Air France-ot. A 7 milliárd arra van, hogy a vállalat továbbra is tudja a béreket utalni. Az állam kölcsönadott 7 milliárdot azért, hogy az Air France betartsa a környezetvédelmi vállalásait, amit meg is tett, és hogy újjá tudja építeni a gépparkját, átalakítva a belföldi járathálózatot" - tette hozzá.

Jean-Baptiste Djebbari elmondta, hogy a kormány ígéretet kapott arra, hogy elsősorban az önkéntesen távozók munkahelyei szűnnek meg, és a lehető legkevesebb munkavállalót küld el a légitársaság.

A vezetőség pénteken mutatja be a szakszervezeteknek, hogy a belföldi járatok jelentős részének megszűnését előíró átalakítási tervek milyen következményekkel járnak a munkahelyekre.

Az AFP francia hírügynökség értesülése szerint 6650 munkahely szűnik meg az Air France-nál azzal, hogy az önként távozók és a nyugdíjba vonulók helyeire nem vesznek fel új munkaerőt, de az elbocsátások sem kizártak a belföldi járatokon dolgozók körben.

Az Air France regionális járatokat működtető Hop! leányvállalatánál, ahol jelenleg 2400 munkahely működik, több mint ezer fős leépítés várható.

A francia kormány eközben szélsőségesnek nevezte az Airbus leépítési programját is.

A repülőgép-gyártó azt közölte, hogy csaknem 15 ezer munkahelyet szünet meg, azaz a munkatársainak 11 százalékát küldi el, szintén a koronavírus-járvány következményeként lecsökkent tevékenységére hivatkozva.

"A repülőgépgyártó ágazat hatalmas, durva és tartós sokkal néz szembe. Nagyon valószínű, hogy a javulás fokozatos lesz. Ezt soha nem rejtettük véka alá" - hangsúlyozta a gazdasági tárca, amikor közleményében emlékeztetett arra, hogy néhány héttel ezelőtt 15 milliárd eurós mentőcsomagot irányzott elő a szektornak. "Ugyanakkor az Airbus által bejelentett, a munkahelyek megszűnésére vonatkozó számok szélsőségesek" - tette hozzá a minisztérium, amely azt kérte, hogy maximálisan csökkentse a vállalat a közvetlen elbocsátásokat.

Az Airbusnak több ezer beszállítója van, többségében kis- és középvállalatok, amelyek szintén leépítéseket terveznek. A 10 ezer főt foglalkoztató Dahler már jelezte, hogy 1300 munkahelyet megszüntet.

Az Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing április végén jelentette be, hogy 10 százalékos, mintegy 16 ezer fős leépítést tervez.

A cégcsoport gondjai érintik az itthoni utazókat és a leányvállalatot is, mint ahogy arról Kiss Ildikó, az Air France - KLM délkelet-európai régióért is felelős magyarországi képviseletének vezetője nyilatkozott a novekedes.hu-nak.