A Napi Gazdaság cikke

A színfalak mögött kevésbé volt jó a hangulat. Az európai újautó-piac az év közben számos országban bevezetett roncsprémiumok ellenére 15 százalékkal zsugorodott 2009-ben, és évekbe telhet, mire az eladások újra elérik a 2007-est.

Norbert Reithofer, a BMW vezérigazgatója arra számít, hogy csak 2012-re áll helyre a "boldog békeidők" forgalma. Rick Reilly, az Opel/Vauxhall márkájú autókat gyártó GM Europe első embere pedig még borúlátóbb: nem számolnak azzal, hogy valaha visszatérnek a 2007-es autóeladások - idézte a cégvezetőt a New York Times.

Carlos Ghosn, a Renault-Nissan vezérigazgatója az európai piac 10 százalékos zsugorodását jósolja 2010-re, Luca di Montezemolo, a FIAT elnöke csak annyit mondott, hogy nagyon nehéz tavasz vár az autógyártókra Nyugat-Európában. Kelet-Európának ugyanakkor kevésbé megy rosszul: a térség újautó-piaca tavaly 38,8 milliárd dollár bevételt hozott az autógyártóknak, az eladások 2005-2009 között évente átlagosan 3,5 százalékkal nőttek.

Az ágazatnak nem csupán az eladások miatt kell aggódnia: a technológiai és földrajzi gyártásszervezési problémák kezelése eurómilliárdokban mérhető befektetéseket igényel.

A vállalatok a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésén - a hibrid, elektromos és üzemanyagcellás meghajtási rendszereken - dolgoznak, ám hogy a változás az óriási k+f ráfordítások ellenére milyen kockázatokkal jár, azt jól mutatja a Toyota visszahívási botránysorozata.

A világ legnagyobb autógyártója korábban élen járt az újdonságok bemutatásában, ám a múlt héten Genfben nem róla szólt a show.

Reithofer szerint az ágazatnak időre van szüksége ahhoz, hogy megfelelő színvonalú fejlesztőmunkát végezzen.

Ráadásul a világ autópiacának földrajzi átrendeződése, az ázsiai országok súlyának növekedése új viszonteladói hálózatok és új üzemek építését is szükségessé teszi.