Véres metrókatasztrófa Moszkvában (frissített)

Egyre több halálos áldozatról érkezik hír a ma reggeli a moszkvai metrókatasztrófa nyomán. A metró üzemeltetői eddig büszkén vallották, hogy földalattijuk az elmúlt 80 évben tökéletesen biztonságosan működött.
Napi.hu, 2014. július 15. kedd, 10:15
Fotó: Napi.hu

Már 12 halottról és 120 sebesültről tudnak a helyi hatóságok miután óriási baleset történt a moszkvai metróban, amelyet nem csupán a helyi lakosok használnak nap mint nap, hanem a várost felkereső turisták is . A kedd reggeli csúcsforgalomban az Arbatszko-Pokorovszkaja (kék) vonalon ismeretlen számú kocsi kisiklott, aminek következtében a megmenekült utasok beszámolója szerint kialudtak a lámpák és sűrű füst keletkezett.

Az első jelentések szerint a negyedik kocsi siklott ki 200 méterrel a Szlavjanszky Bulvár metróállomástól - tudta meg a moszkvai hatóságoktól az ITAR-TASSZ orosz hírügynökség. A neve elhallgatását kérő forrás később arról is beszámolt, hogy nem egy, hanem három metrókocsi ugrott le sínekről, de nem fordultak fel.

Az alagútban rekedt 20 ember - jelentette a RIA Novosztyi egy rendőrségi forrásra hivatkozva. Őket az Interfax értesülése szerint délre kimentették. Helyszíni beszámolók szerint orvosok és a katasztrófavédelem egységei érkeztek hordágyakat vittek le az alagútba. Egy megmenekült utas arról számolt be, hogy a metrókocsik egymásra szaladtak, így sokan csapdába estek.

Vészjelzések

A katasztrófát megelőzően arról érkeztek hírek, hogy füstöt észleltek a moszkvai metró sötétkék vonalán. (A budapesti M3-as metrón szintén történtek tűzesetek és néhány napja egy bejáráson igen rossz állapotban lévő síneket láthattak a szakemberekkel együtt az alagútba látogató újságírók - a szerk.) A füstről szóló információt később az orosz katasztrófavédelmi szervek tagadták - most úgy vélik, hogy egy hirtelen áramszünet lehetett a baleset oka.

A moszkvai metró a világ második legsűrűbben használt földalatti vasúthálózata. Egy átlagos hétköznapon kilencmillió utas használja - derül ki a Wikipedia adataiból. A rendszer teljes hosszúsága 325,4 kilométer, 12 vonalán 194 állomás van (a másfél évvel ezelőtti állapot szerint). A vonalakon 4500 kocsi közlekedik (500 vonat), az átlagos sebesség 41,55 kilométer/óra, a szerelvények 90 másodpercenként követik egymást.

Az első vonalat 1935-ben adták át. A moszkvai metró híres a szocialista realizmus művészeti irányzathoz tartozó műalkotásokkal díszített állomásairól. Nem csupán arról nevezetes azonban, hogy a világ egyik legrégebbi metrója, hanem arról is, hogy a legdrágább ilyen közlekedési eszköz. Üzemeltetői eddig büszkén hirdették, hogy vonalain soha nem történik baleset. Két robbantást követtek el iszlamista szélsőségesek 2010-ben, ami 40 embert ölt meg - emlékeztetett a Reuters.

HOZZÁSZÓLÁSOK