A Tennessee állambeli Chattanooga városban épült gyárat Martin Winterkorn, a konszern igazgatótanácsának elnöke avatta fel.
Az üzemben a Passat modell amerikai - az európainál nagyobb méretű - változatát gyártják. A termelést már hetekkel korábban megkezdték. A középkategóriás limuzint ősszel kezdik majd árusítani, amikor a kereskedőknél kellő nagyságú készlet halmozódik fel. A modellt viszonylag olcsón, 20 ezer dollár körüli áron kínálják majd. A gyár 2 ezer embernek ad munkát. Az amerikai Passatból évente 150 ezer darabot gyártanak. A beruházás révén a beszállítókat is figyelembe véve összesen 10 ezer munkahely jön létre.

A VW 1988-ban hagyott fel az autógyártással az Egyesült Államokban. A Pennsylvania állambeli üzemben Golfokat gyártottak. A termelés 1978-ban indult. A híres bogár utódjának számító modell kezdetben sikeres volt, a japán konkurencia hatására azonban visszaszorult, aztán az egyre emelkedő termelési költségek miatt tíz év után végül bezárták a gyárat.

A visszatérés a konszern hosszú távú stratégiájába illeszkedik. A VW célja az, hogy 2018-ra a legtöbb kocsit értékesítő gyártó legyen, e terv részeként pedig az amerikai piacból 6 százalékos - a jelenleginek a dupláját kitevő - részesedést kíván szerezni.

A konszernhez tartozik a névadó VW mellett az Audi, a Seat, a Skoda, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini és a Scania. A cég a Porsche és a MAN integrálásán is dolgozik. Az Audi révén a VW a magyarországi autóiparban is jelen van, a győri Audi-üzem 1994 óta működik.