Nem hirdethet gyerekeknek a YouTube

Hatalmas összeget fizet a YouTube tulajdonosa, miután kiderült, illetéktelenül gyűjtötte gyerekek adatait, és hatalmas bevételre tett szert olyan tartalmakkal, amelyek fiatalkorúaknak szánt hirdetéseket tartalmaztak. A 170 millió dolláros összeg a maga nemében az eddigi legnagyobb, a jövőben remélhetőleg általában is kevesebb lesz a kifejezetten gyerekeket célzó hirdetés az interneten.
Rácz Gergő, 2019. szeptember 4. szerda, 17:41
Fotó: Reuters

A Google 170 millió dollárt fizet, miután népszerű videomegosztója, a YouTube szülői belegyezés nélkül gyűjtött adatokat 13 éven aluli felhasználókról. A Bloomberg szerint a mostani volt az eddigi legnagyobb büntetőtétel gyerekek adatait érintő eljárások történetében.

A keresőcég New York államnak, illetve a helyi hírközlési hatóságnak (FTC) azt is vállalta, hogy négy hónapon belül korlátozni fogja az adatgyűjtést és kikapcsolja a kommentálást az olyan videók esetében, amelyeknek gyerekek a célcsoportja.

Ugyan a fiatalkorúak személyes adatainak védelméről már 1998 óta van hatályos rendelet, az elmúlt években vált csak a népszerű internetes platformok esetében égetővé a kérdés, mivel egyre több szolgáltató ismerte fel a lehetőséget abban, hogy az internetbiztonságra kevesebbet adó gyerekfelhasználókat célozták meg különböző reklámokkal. Washington több eljárást is indított a meghatározó piaci szerepelőkkel szemben.

Az FTC elnöke Joe Simson szerint a mostani büntetés 30-szor akkora mint az eddigi legnagyobb, amit hasonló ügyben kiszabtak. A szabályozó szerint ez a többi piaci szeplő számára is fontos figyelmeztetés lesz, így a szabályozói eltökéltséget látva sokkal jobban figyelni fognak a fiatalkorú internetezők védelmére.

A Youtube ígérete szerint algoritmusokkal és emberi erővel is dolgozni fog azon, hogy hatékonyan meg lehessen állapítani, hogy mely tartalmakat szánták a feltöltők gyerekeknek, egyúttal létrehoznak egy 100 millió dolláros oktatási alapot.

A fizető gyerekközönség kiesése érzékelhető veszteséget jelent a cégnek. A Loup Ventures kutatócég becslése szerint a videomegosztó cég éves árbevételének 5 százaléka, nagyjából 750 millió dollár származhat a gyerekeket célzó tartalmakból.

HOZZÁSZÓLÁSOK