Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egy ember meghalt és több tucat megsebesült a Maruti Manesarban - Új Delhitől 50 kilométerre lévő - gyárában 33 napja sztrájkoló munkások és a biztonsági emberek közötti vita elfajulása nyomán. A termelést le kellett állítani, a Maruti részvényei több mint hét százalékkal, anyavállalata, a japán Suzuki papírjai közel négy százalékkal zuhantak a hírre - jelentette a Bloomberg. A rendőrség nyolcvan alkalmazottat tartóztatott le. Ha az események még sokáig mennek ebben a kerékvágásban, annak nagy hatása lehet a Suzukira - állítja Akino Mitsuszige tokiói befektetési bankár.

Az esetért egymást vádolják a Maruti vezetői és a szakszervezetek képviselői. A menedzsment szerint az erőszakoskodást egy munkás kezdte, aki megütött egy ellenőrt, majd a szakszervezetek megakadályozták, hogy főnökei megbüntessék. Nem engedték munka után távozni a vezetőket, miután a vita rendezésére tett kísérletek kudarcba fulladtak, felgyújtottak és kifosztottak néhány irodát és kárt okoztak más berendezésekben is. Két japán menedzser kisebb sérülésekkel kórházba került.

Nem mi kezdtük

A szakszervezetek ezzel szemben szemben a biztonsági szolgálatot teszik felelőssé a történtekért, akik rátámadtak a munkásokra egy vita közben. Az utóbbit az váltotta ki, hogy az egyik ellenőr lekezelő megjegyzéseket tett az egyik munkás kasztjára és származására. A cég az utóbbi állását függesztette fel ahelyett, hogy az előbbi ellen lépett volna fel.

A 2007-ben átadott, évi 550 ezer autó gyártására képes üzemben Swiftek készülnek. Ez a kapacitás a Maruti teljes 1,45 milliós termelési képességének 40 százaléka. Az indiai-japán cég 2013-ban akar átadni egy további, évi 250 ezer autó előállítására tervezett üzemet a jelenlegi mellett.

Klasszikus munkásmozgalom

A Manesar-Gurgaon régió - utóbbi település 25 kilométerre van az előbbitől - India egyik ipari központja, és az elmúlt hónapok fejleményei alapján úgy tűnik, a munkásmozgalomnak is a centruma. Tavaly októberben ugyanebben az üzemben és az egyik beszállítónál állt le a termelés egy sztrájk miatt - utóbbi a Gurgaonban lévő Maturi-gyárban okozott termeléskiesést. A munkabeszüntetésnek a szakszervezetek, a menedzsment és a kormány háromoldalú megállapodása vetett véget. Az eset miatt 40 ezerrel kevesebb autó készült.

A térségben az elmúlt években a Rico és a Hero autóipari cégeknél és a Honda motorkerékpár-gyárában is voltak sztrájkok. Az alkalmazottak magasabb bért és állandó alkalmazást követelnek részmunkaidőben foglalkoztatott társaiknak. Négy évvel ezelőtt egy igazgatót vertek halálra a Graziano Trasmissioni India Ltd.-nél, miután egy egy csoport munkás kirúgása verekedéssé fajult.