Az idén már harmadik alkalommal kerül sor a hazai üzleti szféra társadalmi felelősségvállalásáról átfogó és objektív képet nyújtó CSR Piac (CSR MarketPlace) rendezvényre. A CSR Europe nevéhez fűződő, 2005-ben útjára indított kezdeményezés szervezője a KÖVET Egyesület, amely egyedüli magyar tagja a szervezetnek; az egyesület különösen szigorú mércét állít a pályázók elé, és nagy valószínűséggel ennek köszönheti, hogy a piactéren megjelenő vállalatok valóban jelentős szerepet tulajdonítanak a fórumnak. Az öttagú zsűri arra törekszik, hogy kiszűrje a pályázatok közül azokat, amelyek nem mutatnak túl a jogszabályi kötelezettségeken, nincs különösebb hatásuk vagy éppen nem példaértékűek, azaz más vállalatok számára nehezen lennének követhetők.

Fenntartható fejlesztések

A KÖVET által meghirdetett fórumra idén 38 pályázó 65 CSR-intézkedést, illetve projektet adott be. Több jelentkező cég tehát nemcsak egy, hanem több programmal is nevezett, külön megjelölve, hogy melyikkel kíván az Európai CSR Díjért indulni. Így például a Budapest Bank és a Unilever négy-négy, a Dreher Sörgyárak, a CIB Bank, a Vodafone, az E.ON , a Mol pedig három-három programmal is nekivág a megmérettetésnek. Az Európai CSR Díjra beadott pályázatokat értékelő zsűri természetesen figyelembe veszi, hogy az Európai Unió a 2011−2014-es CSR-stratégiájában kiemelt hangsúlyt helyez a közös értékteremtésre (Creating Shared Value), azaz a vállalatok és a civil szervezetek együttműködésében megvalósított programokra. A díjra csak ilyen projektekkel lehet pályázni. A CSR Europe elfogadja a nemzeti zsűrik döntését, azaz Brüsszelben már nem lesz újabb megmérettetés, és nem lesz verseny sem a 28 országból érkezett győztesek között. Az Európai Unió fővárosában már csak a diplomát kell átvenni június 25-én.
A társadalmi elkötelezettség felméréseink szerint ma egészen más jelent, mint tíz évvel ezelőtt − mondta lapunknak dr. Győri Zsuzsanna, a KÖVET CSR-szakértője. Tapasztalataink szerint nagyon sok vállalat megakadt a korábbi szinten, és nehezen tudja elképzelni, merre haladjon tovább. Azok a cégek, amelyek szorosan összekapcsolódtak a civil szereplőkkel, másképpen látják a dolgokat. Az alapítványok, egyesületek és más közhasznú szervezetek révén bepillantást nyertek egy olyan világba, amely jóval sokrétűbben határozza meg a feladatokat.

Újfajta együttműködés

Mindezt figyelembe véve van példamutató szerepe annak, hogy az április 18-án nyíló piactér bemutatójára a vállalatok jó része azokkal a civil szervezetekkel közösen nevezett be, amelyekkel számottevő kölcsönhatásban valósítottak meg fontos programokat. Miután a CSR Piac alapvető célkitűzései között szerepel a jó gyakorlatok megosztása, ez a kezdeményezés kézzelfogható, gyakorlati megoldásokkal szolgálhat.
A Budapest Bank például a Seed Kisvállalkozási Alapítvánnyal jelenik meg, a Vodafone a fővárosnak immár két kerületében is működő NANE (Nők a Nőkért az Erőszak Ellen) programot kívánja részletesen ismertetni. A Richter a Nyugdíjasklubok és Idősek "Életet az Éveknek" Országos Szövetsége közreműködésével mutatja be országos Egészségváros-projektjét, amely nemcsak ingyenes szűrővizsgálattal segíti a lakosság egészségvédelmét, hanem külön pénzbeli támogatást is nyújt − a vizsgálaton részt vevők arányában − a helyi önkormányzatoknak és a szervezőknek az eredményes toborzásért. A Telenor a Transparency Internationallel közösen jelenik meg, így adva nagyobb nyomatékot annak a társadalom érdekében végzett felmérésnek, amellyel a korrupció továbbterjedését kívánják megakadályozni.

Civil programok

A hagyományokhoz híven külön meghívást kapott a piacra több civil szervezet is. A látogatók többek között megismerkedhetnek a NIOK (Nonprofit Információs és Oktatási Központ), a Civil Licit, az Európalánta Közhasznú Egyesület vagy az Önkéntes Központ Alapítvány munkájával és programjaival, amelyek ugyancsak országos ügyekben, közös célok érdekében mozgósítják a közösségeket. A vállalatok "oldalán", valamint önállóan így összesen mintegy 30 egyesület, alapítvány és egyéb nonprofit szervezet oszthatja meg tapasztalatait az érdeklődőkkel.
Az elhúzódó gazdasági recesszió miatt az elsősorban PR-célokat, valamint márkaépítést szolgáló felszínes CSR alaposan visszaesett − hangsúlyozta Dr. Győri Zsuzsanna. A jó gyakorlatot folytató vállalatok közül mind többen egyre inkább stratégiai szinten foglalkoznak a témával, és valós eredményeket kívánnak felmutatni.
A CSR Piacon három szekció munkájába tekinthetnek be a látogatók. Az Európai CSR Díj mindkét kategóriájában nyilvános lesz a zsűrizés, hogy az érdeklődők pontosan megtudhassák, milyen szempontok alapján választja ki a grémium az európai győzteseket. És lesz egy kerekasztal-beszélgetés is, amelyen kis- és nagyvállalatok, valamint külföldi és magyar civil szervezetek képviselői osztják meg tapasztalataikat a közös értékteremtésről, azaz az üzleti és nem üzleti szféra új típusú együttműködéséről.

Kép: Kapott_NEM_jelenik_meg_FE-n