A magyarországi helyzet ismeretében túlzás lenne azt állítani, hogy bármilyen kezdeményezés gyorsan visszhangra talál. Az viszont tény, hogy az elmúlt néhány évben erősödnek a közösség társadalmi szerepvállalásának lökést adó kezdeményezések. Valószínűleg nem véletlen, hogy ebben éppen azok a globális − multinacionális − cégek járnak élen, amelyek anyavállalataiktól kapnak biztatást. Jó példák jellemzően innen akadnak; nálunk már hagyománya van a Magyar Telekom Adományvonal akciójának, amely immár 12. éve működteti az "emberi hívószámot", az Erste Bank nem csak pénzzel, hanem üzlettervezéssel is segíti azokat a szociális vállalkozásokat, amelyek munkahelyet teremtenek, de hasonló módon mozgósít a KPMG a fiatal nemzedék ötleteit felkarolva, vagy az ország első közösségi bankja, a MagNet, az eredeti ötleteket felkaroló Richter és ez energiatudatosság terén komoly eredményeket felmutató E.ON. Az elmúlt évben indult el a Cseriti mozgalom, és a telekommunikációs cégek összefogásából létrehozott Adhat Vonal − a szervezést felvállaló és a "társadalmasítást" minden szinten előmozdító NIOK védnöksége alatt.

Magyarországi jelenlétének kezdetétől adománygyűjtő kuponokkal segít a Tesco, az ország legnagyobb kiskereskedelmi lánca. Amennyiben azt számítjuk, hogy hetente 3,6 millió vásárlót szolgál ki több mint 200 áruházában, könnyen felmérhető, hogy milyen mozgósító erőt jelenthetnek akciói. Különösen ha figyelembe vesszük azt is, hogy a Tesco nem köti egyetlen márka vásárlásához a vevőknek átadott "adománygyűjtő" kuponokat. A hazai áruházláncokban még ritka ez a gyakorlat, a hálózatok − többnyire egy-egy neves márkával összekötve − szervezik hasonló megmozdulásaikat, így igyekeznek a jótékonyságot termékreklámmal összekötni.
A Tesco kuponjainak megvásárlásával a vevők nem egy márka mellett teszik le voksukat, hanem konkrét, meghatározott civil szervezetekhez kötődnek. Az áruházláncban hagyomány, hogy sokféle módon hívják fel a figyelmet arra, milyen szervezet, alapítvány szorul a társadalom támogatására. Ez a módszer annyira sikeres, hogy a látogatók nem csak kuponjaikkal támogatnak egy-egy ügyet, hanem sokan késztetést éreznek arra is, hogy önkéntesként segítsék az adott célok megvalósítását. Az áruházlánc a projektek meghirdetésekor jelzi azt is, saját büdzséjéből mekkora összeget juttat az alapítványnak, illetve milyen támogatásban részesíti a felkarolni kívánt akciót.

Első, kiemelt programunk az Év támogatottja díj volt, amelynek keretében évente más-más országos szervezet pályázhatott − mondja Pálfalvi Márta, a vállalati kapcsolatok igazgatója. A Tesco 20 millió forintos támogatást vállalt, ezt az összeget többnyire duplájára növelték azok a kuponok, amelyekkel vásárlóink segítették a pontosan meghatározott, hosszú távú célok valóra váltását. Tavaly, összhangban a Tesco nemzetközi programjaival, úgy döntöttek, hogy több célfeladatra koncentrálják támogatásukat. Stratégiai partnereik − az Ökumenikus Segélyszervezet, a Vöröskereszt, az Élelmiszerbank és a Magyar Paralimpiai Bizottság − bevonásával többrétű feladatokat határoztak meg, amelyekhez változatlanul meg kívánják nyerni vásárlóik támogatását. Hangsúlyosabb szerepet kap társadalmi elkötelezettségükben a környezetvédelem, az elesettek segítése és a fiatalok életmódjának, egészségesebb életszemléletének előmozdítása − tette hozzá a szakember.

Valamennyi stratégiai területen imponáló adatokat sorol fel Pálfalvi Márta. A londoni paralimpián részt vevő csapat számára közönségük mozgósításával 35 millió forintot tudtak átadni. Ezt a koncepciót folytatják egy új programmal: a riói játékokig minden évben kiválasztanak egy sportolót, akit anyagi támogatásban részesítenek a felkészülésig. Az Ökumenikus Segélyszervezet munkájának megsegítésére 54 millió forintot tudtak gyűjteni tavaly karácsonykor. Tavaly 85 millió forint értékű PET-palackot és alumíniumdobozt gyűjtöttek össze újrahasznosításra. Évente közel 8000 fiatalt mozgattak meg a Fitt Aréna programmal, s emellett jótékonysági futóversenyekkel és az áruházak parkolóiba szervezett aerobic-projektekkel a mozgás örömét ismertették meg a különböző korú nemzedékekkel. Idén, az év elején indították el országos Sulirajongó akciójukat általános iskolák számára. A program példamutató szerepvállalásra buzdít, amelynek segítségével az egészséges életmódra kívánják felhívni a fiatalok figyelmét. A Sulirajongó programra bármelyik iskola benevezhetett, amelyik vállalta, hogy teljesíti a program két célkitűzését, az EgészségBüfé és SuliMozdító feladatot. A tét nem csekély: a legtöbb vásárló voksát begyűjtő intézmény 5 millió forintot, a második helyezett 2 milliót, a harmadik 1 millió forintot nyerhet. Ezen kívül szakmai és különdíjakat is kiosztanak 1-1 millió forint értékben. A feladatok elvégzéséről videót és fotókat lehet feltölteni az akció honlapjára.

Fontosnak tartják, hogy olyan programokat segítsenek, amelyek idővel meg tudnak állni a saját lábukon, önfenntartóvá válnak − hangsúlyozta a vállalati kapcsolatok igazgatója. A cél, hogy ne egyszeri adományokkal támogassanak, mert ezek csak átmenetileg, tünetileg enyhítik a gondokat. A Tesco elsősorban a valódi okok megszüntetésére törekszik. A vállalat alapprogramjainak megvalósítását sokféle módon segíthetik a hálózat helyi-kistérségi vagy regionális üzletei. A sajátos problémák kezelésére egyedi megoldásokat dolgozhatnak ki az áruházlánc tagjai, amelyek szabad kezet kapnak a megvalósítás. A globális gondolkodásmód és lokális cselekvés hozzásegít ahhoz, hogy a társadalmat mozgósítsák a társadalmi-gazdasági-szociális dilemmák feloldásában.