Elfogytak a kiemelkedő művek, az impresszionista és modern kategóriában most nincsenek olyan alkotások a piacon, mint a fellendülés csúcsidőszakában voltak − nagyjából ezt ismételgették különféle megfogalmazásokban a Sotheby's, illetve a Christie's múlt heti New York-i aukciói után. A számok valóban nem túl impozánsak: a Sotheby's jutalékkal együtt 170,5 millió dollárt ért el május 3-i árverésén, ez nemcsak a 159−230 milliós előzetes becsértéksávhoz képest alacsony teljesítmény, hanem a leggyengébb, amit a ház az elmúlt két évben impresszionista aukciókon produkált. A tételek negyede visszamaradt, a sztárdarab, Picasso Olvasó nőkje 25−35 millió dolláros becsértéksávon indítva 21,5 millió dollárért kelt el. Jó árat ért el Gauguin fából készült kisplasztikája, a Fiatal tahiti nő, a 10−15 milliós becsérték után megadott 11,3 millió dollár aukciós rekord a művész plasztikái történetében − kis szépséghiba, hogy a Bloomberg beszámolója szerint a teremből nem érkezett ajánlat, és ezen az áron már az aukció előtt visszavonhatatlan ajánlat érkezett. (Gauguin szobrai ritkán bukkannak fel, a most leütött művet 1961-ben mai árfolyamon számítva 330 ezer dollárnak megfelelő összegért adta el a Sotheby's.)
A Christie's másnap még a 162,3−231,9 milliós összesített becsértéksáv alját se érte el, amikor összesen 156 millió dolláros eladással zárta impresszionista és modern árverését. Az 57 tételből tíz nem talált gazdára, köztük volt Monet 15−20 millióra becsült Mályvaszínű íriszek című képe is. Elkelt viszont 22,5 millióért egy másik Monet, a 20−30 millióra tartott Nyárfák, és ugyanennyit adtak Maurice de Vlaminck 18−25 millión indított tájképéért − ez utóbbi életműrekord Vlaminck esetében.
Egy évvel korábban a Christie's 335,5 milliós értékesítéssel zárta hasonló aukcióját − ennek csaknem harmadát egy Picasso-kép, az Akt, zöld levelek és szoborportré hozta a konyhára (Napi Gazdaság, 2010. május 6.), amely a ma is érvényben levő abszolút világcsúcsot jelentő 106,5 millió dolláros áron kelt el akkor.

napi