Csak az a jó befektetés, ami drága

Tavaly december végén összesen 33,3 milliárd dollárt ért a világ ötezer legértékesebb, aukción valaha is eladott műtárgya, 9 százalékkal többet, mint egy évvel korábban − derül ki a Skate piackutató 2012-es éves Art Investment Reportjának első részéből.
NAPI, 2013. január 14. hétfő, 07:30

A legfelső ötezer alkotói közé 38 új művész tudott bekerülni, szemben a 2011. évi 81-gyel − ami egyértelműen igazolja azt a sűrűn hangoztatott megállapítást, hogy a vagyonos vevők visszatértek a műtárgypiacra, de mindinkább csak a jól bevezetett, biztos befektetésnek ígérkező neveket keresik. Így van ez a művek felől nézve is: 2012-ben 565 alkotás került be először a top 5 ezerbe, 22 százalékkal kevesebb, mint 2011-ben, ehhez 200 ezer dollárral magasabb árat kellett elérni a tavalyelőtti 2,1 milliónál, az újonc művek átlagára pedig 6 millióról 7,4 millióra nőtt.

A műtárgypiaci befektetések megtérülését azon méri a Skate, miként teljesítenek azok a művek, amelyek többször is megfordultak már nyilvános árverésen. Ilyenből tavaly 118 akadt a top 5 ezren belül, ez csak eggyel kevesebb a 2011. évinél. A megtérülés mértékeként használt súlyozott átlagos megtérülési ráta (ERR) azonban 4,87 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 7,2 százalékról (a tavalyi visszatérőket pedig átlag 9,3 év után vitték újra kalapács alá tulajdonosaik, ez majdnem egy évvel hosszabb idő a 2011-ben tapasztaltnál).

"Piaci kapitalizáció" szerint még mindig Pablo Picasso a világ legértékesebb művésze, a top 5 ezerben levő művei összesen több mint 3 milliárd dollárt érnek. Utána viszont helycserét hozott 2012: az ezüstérmes már Andy Warhol lett, megelőzve a 2011-es második helyezett Claude Monet-t. Előkelő helyen került be első ízben a tíz legértékesebb művész közé két kortárs művész, Mark Rothko, valamint Gerhard Richter, aki az egyetlen élő alkotó a tízek között. Richter egyébként a legaktívabban forgalmazott művész is az élcsoportban: hat olyan képét adták el tavaly árverésen, amelyet már korábban is aukcionáltak, átlagos ERR-jük 20 százalék volt. (Életműrekordot jelentő műve, a 34,2 millió dollárért eladott Absztrakt kép 22 százalékos ERR-t ért el − beadója, a gyűjtő-befektetőként is igen tehetséges rockzenész, Eric Clapton volt.) A leginkább likvid művész Andy Warhol maradt: 2011-ben kilenc, 2012-ben nyolc visszatérő alkotását vitték el, megtérülése pedig látványosan javult, hiszen az ERR ezek esetében 7-ről 14 százalékra nőtt.

 

A legtöbbet erősödő művészek (2012, dollár)
MűvészPiaci kapitalizációNövekedés
2011-hez képest
1. Gerhard Richter746 083 405241 779 024
2. Andy Warhol1 703 069 294215 622 654
3. Mark Rothko776 128 976179 550 266
4. Pablo Picasso3 252 251 309172 800 967
5. Francis Bacon1 030 459 959158 132 240
6. Edvard Munch280 422 723123 556 441
7. Jean-Michel Basquiat415 604 406110 325 794
8. Yves Klein278 682 748105 915 517
9. Claude Monet1 601 339 601101 662 931
10. Roy Lichtenstein452 878 13793 078 296
Forrás: Forrás: Skate's Art Market Research

HOZZÁSZÓLÁSOK