Hatékonyságnöveléssel lehet versenyképes a távhőszolgáltatás

Sokéves trend tört meg az elmúlt időszakban a távfűtésben, a legfrissebb tapasztalatok alapján ugyanis mind több fogyasztó dönt a (vissza)csatlakozás mellett.
Leszák Tamás, 2013. október 14. hétfő, 08:37
Fotó:

A KSH adatai szerint a távfűtésbe bekapcsolt lakások száma az 1990-es évektől 240−241 ezer között alakult Budapesten, 2007−2008 után azonban 238 ezer alá csökkent e mennyiség. Hasonló tendenciák érvényesültek országosan is, az 1990-es 644,5 ezres távfűtésbe kapcsolt lakásmennyiség 2005-ig 654 ezerre emelkedett, az évtized második felében azonban csökkenésnek indult, 2012-ig a mínusz elérte a hatezret (összesen mintegy 648 ezer lakást tartott nyilván tavaly a statisztikai hivatal). A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének (MATÁSZSZ) tagvállalati adatai szerint ugyanakkor az elmúlt években összesen ezres nagyságrendben nőtt a távhővel ellátott lakások száma, jelezve, hogy mind többen csatlakoznak (adott esetben vissza) a távfűtés rendszerébe.

A távhőszektort mind az általános gazdasági környezet, mint a tízszázalékos rezsicsökkentés érintette, a rezsicsökkentés hatására azonban a fizetési hajlandóság javult, de a szektor 100 cégének kintlevőség-állománya mintegy 30 milliárd forint lehet. A rezsicsökkentés pozitív oldala ugyanakkor, hogy jelentősen növelte a távhő − más energiahordozókhoz mért − relatív versenyképességét, hiszen itt (szemben például a gázzal) a fizetendő díj egészét érinti az árak visszavágása.

Fogyasztói oldalon a távhő pozitív jövőképéhez a korszerűsítések járulnak hozzá, megfelelő beruházással ugyanis 20−40 százalékkal is csökkenthető a fogyasztás, emellett az "okos" költségelosztás révén, a tudatosság növelésével is komoly megtakarítások érhetők el, viszonylag egyszerűen. A távhőellátás egyre inkább értéknövelő tényező az ingatlanpiacon, a versenyképes árak biztosításának egyik alapfeltétele azonban az olcsó hő, vagyis a hatékony és fenntartható hőtermelés, amely a kommunális hulladékon, illetve a kapcsoltan hőt és áramot termelő erőműveken, illetve a megújuló energián alapul. A működési hatékonyság növelésének eszközei a fejlesztések, tavaly például a Főtáv Zt. rákoskeresztúri fűtőművében 16,7 százalékkal csökkent a gázlekötés, de a többi hasonló egységben is alacsonyabb lekötést sikerült elérni, a vállalat saját létesítményeinek gázkapacitás-díja 2012-ben összesen több mint 50 millió forinttal lett alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Szintén a gázlekötés csökkentését szolgálja a csúcsidei olajtüzelés, erre a Főtáv észak-budai fűtőművében van mód, összesen 40 millió forint megtakarítással, a füstgázhő-hasznosítás pedig 5 százalékkal magasabb hatásfokot eredményez.

A fejlesztések azonban nem állnak meg itt, a társaság számos fejlesztést tervez a jövőben is, ezek között szerepel egy biomassza-fűtőmű, illetve ésszerű alternatíva lehet a környezetvédelmi előírásokkal szabályozott hulladékhasznosítás mind nagyobb fokú bevonása a távhőellátásba, adott esetben egy újabb hulladékhasznosító mű létesítésével (ráadásul a Nemzeti Környezetvédelmi Program is 10 százalékos energetikai hasznosítást ír elő a hulladékgazdálkodás területén). Nagy lehetőségeket rejt az olcsó hőtermelés területén a hulladékgazdálkodás. Bécsben például négy hulladékhasznosító adja a városi távfűtés hőigényének 40 százalékát, azzal pedig, hogy a belvárosban távfűtésre jelöltek ki területeket, 10 év alatt megduplázódott a távhőfogyasztók száma. Itthon egyelőre egyetlen kommunális hulladékhasznosító (a HUHA) működik Budapesten, ez az egység ma legfeljebb 4-5 százalékban járul hozzá a hőigények ellátáshoz. A HUHA hőtermelésének KEOP pályázati támogatás segítségével előkészítési stádiumban levő bővítése a meglévő hulladékhasznosító eddig a környezetbe engedett hulladékhőjének hasznosítását és ezzel az eddigi hőmennyiség megduplázását célzó projekt, amelynek költsége 5,5 milliárd forint, de magvalósításával csökkenhet egész Budapesten a hő ára. A beruházások eredményeként pedig mindinkább versenyképes alternatívává válik a távfűtés, olyan − új − belvárosi területeken is, ahol korábban nem érte volna meg a rendszer kiépítése. A távhőszolgáltatás minőségét és energetikai hatékonyságát (kényelmi szolgáltatásként pedig az ügyfél-elégedettséget) növeli a hőközponti távfelügyelet kiépítése, az első tesztüzemben a Főtáv tulajdonában lévő hőközpontok ötöde, összesen 700 darab vesz részt október második felében.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK