Innováció a lendületünk motorja

A kedvezőtlenné váló piaci folyamatok ellenére a szakembereire és az erős márkáira, illetve a folyamatos innovációkra épített stratégiával a Henkel Magyarország kozmetika üzletága hét éve töretlenül fejlődik. A hajápolási és testápolási márkák gyártói rangsorának élmezőnyében évről évre előkelőbb helyet megszerző magyar szervezet tavalyi éves teljesítménye után a vállalaton belül is nagy elismerésnek örvendő „Country of The Year” címet is elnyerte. A divízió élére 2012 májusától új igazgató, dr. Martin Schittengruber érkezett, miután elődje egy rendkívül fontos ázsiai pozíció betöltésére kapott felkérést.
György Renáta, 2012. július 9. hétfő, 17:01
Fotó: Napi.hu

− Közel két hónapja foglalta el új pozícióját, milyen piacra érkezett, milyennek látja az európai és magyarországi üzletmenetüket?

− Az első negyedéves nemzetközi adatok szerint a kozmetika üzletágunk folytatta a hosszú távú nyereséges növekedését. Az árbevétel az előző év azonos negyedévéhez képest 4,9 százalékkal, 861 millió euróra emelkedett. A szegmensenként változó csökkenő, illetve növekvő kereslet jellemezte piaci környezetben versenytársaink állandó és átfogó aktivitássorozatokkal próbáltak versenyelőnyt szerezni, de ennek ellenére a szerves árbevételünk ismét 4 százalékkal nőtt. A Henkel közép-kelet-európai régiójában jelen lévő kozmetika üzletágak között a magyarországi az egyik legfontosabb. Önmagában a piac méretét és jövőbeni potenciálját is vonzó lehetőségnek tartom, ennek megfelelően a meglévő, meghatározó jelenlétünk további erősítésére törekszem. A magyar kozmetikai piacot tekintve egy nagyon versenyképes és heterogén piacról beszélhetünk, ami rengeteg helyi sajátossággal rendelkezik. Tizennyolc éve dolgozom a Henkelnél, megfordultam már a legkülönbözőbb területeken, de a magyar üzletág vezetése, a lendületünk megtartása ezen okok miatt is egy rendkívül összetett feladat, hatalmas kihívás, melyet büszkén és örömmel vállaltam. Az egyik fő pillér, amelyre támaszkodhatom, az a sikerorientált és sikeréhes munkatársaim. A marketingvezetőnk, Németh Ottó vezette osztály, illetve a Varga László kereskedelmi vezető által irányított csapat tagjai igazi szakértői saját területüknek, hiszen egyenként is sokéves, akár évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a sikeres FMCG márkaépítésben. Az utóbbi éveink sikerének meghatározó tényezője volt ezen szakemberek áldozatos és valóban magas színvonalú munkája. A másik pillér az erős márkáink és folyamatosan érkező, fogyasztóreleváns innovációink, illetve az ezen bevezetéseket támogató átfogó, hatásos és hatékony marketingkommunikációs stratégiánk.

− Mitől látja ezt a területet érdekesnek, milyen kihívások várják?

− A fogyasztóink igényének megfelelni könnyűnek tűnik, de valójában rendkívül nehéz feladat. Folyamatosan változó márka- és termékpreferenciák, vásárlási döntést befolyásoló tényezők és átalakuló vásárlási szokások csak néhány tényező, ami a kozmetikai termékekre különösen igaz. Mára szinte köztudott a tény, hogy máshogy, máshol és másra költünk, mint korábban. Sokan például "otthoniasodnak", ami azt jelenti, hogy az emberek több időt töltenek otthon, kevesebbet utaznak, ritkábban mozdulnak ki, de ezt ellentételezendő talán kicsit többet foglalkoznak saját maguk ápolásával, melyre bár sokan nem hiszik, de az én meggyőződésem, hogy hajlandóak akár némileg többet is költeni. A magyar kozmetikai piac lehetőségeit tekintve azt mondhatom, hogy teljes mértékig pozitív vagyok a középtávú jövőt illetően. Egyes kategóriákban most is egyenletesen fejlődik a piac, de természetesen azért csatornánként és akár az országot területekre bontva is más-más képet láthatunk. Felelős vezetőként alaposan ismernem kell a magyarországi helyzetet, a régiók közötti különbségeket, ezért a következő hetekben és hónapokban körbejárom az országot, hogy megismerkedjek az egyes régiókkal és találkozzam minden fontos kereskedelmi partnerünkkel. Úgy gondolom, hogy amennyire jól megpróbálom megismerni a fogyasztóinkat, annyira vagy még jobban kell ismernem a viszonteladó kereskedőinket is.

− Említette az innovációt. Mi a szerepe a kozmetika üzletágban?

− Az innováció üzleti sikerünk kulcsa és mozgatórugója. A kutatás-fejlesztésre fordított összegek a válság éveiben is növekedtek a Henkelnél, 2011-ben például globálisan 410 millió eurót fordítottunk erre a célra. Az innováció nálunk nem egy folyamat, hanem vállalati kultúránk része. Minden munkatársunk felelőssége, hogy a saját területén menedzselje az innovációs folyamatokat, amelynek középpontjában a vevőink és fogyasztóink állnak. Büszkék vagyunk a tényre, hogy az utóbbi években bevezetésre került újdonságaink közül nagyon soknak az alapötlete a vállalat legkülönbözőbb területein dolgozó munkatársainktól származik. Fontos megemlítenem, hogy a Henkelnél az innováció nem választható el egy másik központi területtől, a fenntarthatóságtól. Minden új terméknek ezért teljesítenie kell a fenntarthatósági elvárásokat is, a teljes értékláncon keresztül. Számos példát hozhatnék fel, de talán ezúttal az egyik általam is kedvelt sikertermékünket említeném. A got2b hajformázó por, melyben a hagyományos hajformázó habokhoz képest a felhasznált víz mennyisége 90 százalékkal, a formázó polimerek mennyisége 75 százalékkal kevesebb, nem tartalmaz illékony szerves összetevőt, így összességében a termék ökológiai lábnyoma 90 százalékkal kisebb a hagyományos hajformázó habokhoz képest.

HOZZÁSZÓLÁSOK