Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

- Hogyan dől el, hogy milyen termékkategóriában hoz ki saját márkás változatot Tesco?

- A termékfejlesztés elindítását mindig egy megfigyelés szakasz előzi meg, melynek során vizsgáljuk a piaci trendeket, a jelenlegi választékot és megvizsgáljuk a lehetséges szállító partnereket is. Ezen kívül természetesen segítségünkre vannak anyavállalatunk tapasztalatai is. Mindezeket a megfigyeléseket összegezzük, és ezek alapján hozzuk meg a döntésünket, és módosítunk a választékon. Fontos, hogy mindig a teljes választékot vizsgáljuk, nem egyedi termékeket kezelünk, vagy alakítunk át.

A termékfejlesztéseknél illetve a termékválasztékunk kialakításánál külön odafigyelünk arra, hogy minden vásárlói réteg megtalálja a számára ideális terméket, mind árban, mind pedig minőségben. Ez alól a saját márkás termékválaszték sem kivétel.

- Hogyan határozzák meg az egyes kategóriákban azt, hogy milyen minőségi jellemzőknek feleljen meg a saját márkás termék?

- Az első és legfontosabb dolog, hogy a termékeknek minden egyes esetben nagyon szigorú minőségbiztosítási paramétereknek megfelelniük, úgy gyártási, mint termékbiztosítási szempontból. Éppen ezért technológusokból és minőségbiztosítási szakemberekből álló csapatunk folyamatos ellenőrzés alatt tartja a szállítóinkat illetve sajátmárkás termékeinket.

A termékfejlesztéseket megelőző piackutatások fontos eleme a hasonlító termékek kiválasztása. A minőség folyamatos felülvizsgálatának alapja egyrészt ezen hasonlító termék vizsgálata, másrészt pedig az, hogy legyen egy olyan termékspecifikáció, ahol a minőségi paramétereket rögzítjük. A paraméterek meghatározásában segítségünkre vannak a speciális laborvizsgálatok (összetevőkre vonatkozó értékek), az érzékszervi tesztek (íz, illat/aroma, megjelenés, textúra), a vásárlói tesztek és a visszajelzések.

Ahhoz, hogy egy termék a polcra kerülhessen, nemcsak a különböző minőségi és egyéb termékspecifikációknak kell megfelelnie, hanem a vásárlói teszten is át kell esnie: pozitív vásárlói teszteredmény nélkül egyetlen termék sem kerülhet a Tesco áruházaiba. Ez azt jelenti, hogy a bevezetésre szánt új terméket és ennek a hasonlító termékét párban kóstoltatjuk ún. vásárlói paneleken. Ezek vaktesztek, azaz a tesztalanyok nem tudják melyik termék milyen márkájú.  A vásárlóknak egy skálán, különböző szempontok szerint kell értékelniük az adott mintákat, a hasonlító és a bevezetésre szánt sajátmárkás terméket egyaránt. Az egyes termékkategóriába - Tesco Value, Tesco Brand, és Finest - való besoroláshoz az adott terméknek a teszten minden egyes paraméterékben egy bizonyos pontszámot el kell érnie, vagy akár túl is kell lépnie a hasonlító termék minőségi jellemzőihez képest. Ezeket a pontszámokat pontosan rögzítjük.

Value, Brand, Finest - melyik micsoda?

  • A Tesco Value (ez korábbi Tesco gazdaságos márka hivatalos megnevezése) általánosan a piacon található első áras, vagyis általánosan a legolcsóbb termék. Ezek akár a kiszerelés miatti megtakarítás, akár az egyéb paraméterekben való eltérés miatt árelőnyt nyújtanak a piacvezető márkákhoz képest, de minőségben megfelelnek a hasonlító termékeknek.
  • A Tesco Brand termékek az adott kategóriák közismert nagy márkáinak párjai. Ezek a termékválaszték és az ár szempontjából is a középpontot jelentik Tesco saját márkái között. Minőségben minden esetben a nagy, közismert márkáknak méltó versenytársai.
  • Tesco Finest termékek a kategóriájukban a legjobb minőséget illetve származást jelentik. Itt olyan különlegességről beszélünk, amik túlmutatnak a közismert márkák tulajdonságain. A besorolásnál többféle szempontot veszünk figyelembe. Ilyen lehet például az, ha különleges, az általánosan ismert technológiánál jobb, kíméletesebb eljárásmódot használtak a gyártás során; az összetevő származását illetően különleges tulajdonságokat rejt-e magában a termék; minőségi paraméter szempontból kategóriájában a legjobb; íz-összetétele érdekes, kitűnik a szokásosból; illetve csomagolása jó minőségű, stílusa könnyen felismerhető és szerethető.

- A márkázott termékekhez viszonyítva mekkora a Tesco forgalmában a saját márkák súlya?

- Ez teljesen kategóriafüggő. Friss termékek esetében a saját márkák nagyobb részesedéséről beszélünk, mint például egy impulzus típusú, közismert márkák által vezérelt kategóriában. Általános tendencia azonban, hogy azon kategóriák esetében, ahol a teljes piacrészesedés csökkenőben van, a saját márka súlya kevésbé mérséklődik a kategória egészéhez képest, sőt, sok esetben növekedést tapasztalunk. Ennek oka az, hogy a vásárlóerő valószínűsíthetően áttér a saját márkára, illetve a vásárlói lojalitás is folytonosan erősödik.

- Mekkora a hazai gyártású termékek súlya a forgalomban?

- A teljes termékskála tekintetében mintegy 50-50 százalékban szerepelnek hazai és import termékek.

- A válság évei alatt és a közelmúltban hogyan változott az egyes termékkategóriákban a saját márkás termékek iránti kereslet? Milyen kilátásokkal számol a Tesco?

- Azt látjuk, hogy az általános vásárlói gondolkodásmód és tendencia változik.  Ez nem csupán a válságnak köszönhető, hanem nagyobb bizalommal vagyunk az élelmiszerláncok által nyújtott termékek iránt. A külföldi tapasztalatokhoz hasonlóan Magyarországon is megfigyelhető az a trend, hogy a vásárlók egyre nagyobb bizalommal vásárolják saját márkás termékeket. A vásárlók ugyanis egyre tudatosabbak: rájöttek, hogy ezek a termékek ár-érték arányban sokkal nagyobb előnyt nyújtanak nekik, mint a magas marketingköltségekkel telített vezető márkájú termékek.

Emellett mindenféleképpen hozzájárul a változáshoz az is, hogy nagyon jelentősen bővült a Tesco kínálata. Számunkra értékes és fontos, hogy a vásárlóink megtalálják a számukra fontos termékeket. Ezért fektetünk nagy hangsúlyt az új ízekre kíváncsi, kulináris érdekességeket kereső vásárlóinkra is a Finest termékeinken keresztül; vagy a speciális étrendet igénylő, akár glutén- vagy laktózmentes élelmiszereket kereső kisebb vásárlói réteg igényeinek kielégítésére is.