Kiderült a titok - így készülnek a Tesco-termékek

A közismert márkákkal összevetve a fogyasztók is tesztelik a Tesco saját márkás termékeit, amelyeknek aztán szigorú minőségbiztosítási paramétereknek kell megfelelniük. Pozitív vásárlói teszteredmény nélkül egyetlen termék sem kerülhet az áruházakba – mondta Lőw Laura, a Tesco-Global Áruházak Zrt. saját márkáért felelős vezetője.
Napi.hu, 2014. június 27. péntek, 09:52
Fotó: Reuters

- Hogyan dől el, hogy milyen termékkategóriában hoz ki saját márkás változatot Tesco?

- A termékfejlesztés elindítását mindig egy megfigyelés szakasz előzi meg, melynek során vizsgáljuk a piaci trendeket, a jelenlegi választékot és megvizsgáljuk a lehetséges szállító partnereket is. Ezen kívül természetesen segítségünkre vannak anyavállalatunk tapasztalatai is. Mindezeket a megfigyeléseket összegezzük, és ezek alapján hozzuk meg a döntésünket, és módosítunk a választékon. Fontos, hogy mindig a teljes választékot vizsgáljuk, nem egyedi termékeket kezelünk, vagy alakítunk át.

A termékfejlesztéseknél illetve a termékválasztékunk kialakításánál külön odafigyelünk arra, hogy minden vásárlói réteg megtalálja a számára ideális terméket, mind árban, mind pedig minőségben. Ez alól a saját márkás termékválaszték sem kivétel.

- Hogyan határozzák meg az egyes kategóriákban azt, hogy milyen minőségi jellemzőknek feleljen meg a saját márkás termék?

- Az első és legfontosabb dolog, hogy a termékeknek minden egyes esetben nagyon szigorú minőségbiztosítási paramétereknek megfelelniük, úgy gyártási, mint termékbiztosítási szempontból. Éppen ezért technológusokból és minőségbiztosítási szakemberekből álló csapatunk folyamatos ellenőrzés alatt tartja a szállítóinkat illetve sajátmárkás termékeinket.

A termékfejlesztéseket megelőző piackutatások fontos eleme a hasonlító termékek kiválasztása. A minőség folyamatos felülvizsgálatának alapja egyrészt ezen hasonlító termék vizsgálata, másrészt pedig az, hogy legyen egy olyan termékspecifikáció, ahol a minőségi paramétereket rögzítjük. A paraméterek meghatározásában segítségünkre vannak a speciális laborvizsgálatok (összetevőkre vonatkozó értékek), az érzékszervi tesztek (íz, illat/aroma, megjelenés, textúra), a vásárlói tesztek és a visszajelzések.


Ahhoz, hogy egy termék a polcra kerülhessen, nemcsak a különböző minőségi és egyéb termékspecifikációknak kell megfelelnie, hanem a vásárlói teszten is át kell esnie: pozitív vásárlói teszteredmény nélkül egyetlen termék sem kerülhet a Tesco áruházaiba. Ez azt jelenti, hogy a bevezetésre szánt új terméket és ennek a hasonlító termékét párban kóstoltatjuk ún. vásárlói paneleken. Ezek vaktesztek, azaz a tesztalanyok nem tudják melyik termék milyen márkájú.  A vásárlóknak egy skálán, különböző szempontok szerint kell értékelniük az adott mintákat, a hasonlító és a bevezetésre szánt sajátmárkás terméket egyaránt. Az egyes termékkategóriába - Tesco Value, Tesco Brand, és Finest - való besoroláshoz az adott terméknek a teszten minden egyes paraméterékben egy bizonyos pontszámot el kell érnie, vagy akár túl is kell lépnie a hasonlító termék minőségi jellemzőihez képest. Ezeket a pontszámokat pontosan rögzítjük.

Value, Brand, Finest - melyik micsoda?
  • A Tesco Value (ez korábbi Tesco gazdaságos márka hivatalos megnevezése) általánosan a piacon található első áras, vagyis általánosan a legolcsóbb termék. Ezek akár a kiszerelés miatti megtakarítás, akár az egyéb paraméterekben való eltérés miatt árelőnyt nyújtanak a piacvezető márkákhoz képest, de minőségben megfelelnek a hasonlító termékeknek.
  • A Tesco Brand termékek az adott kategóriák közismert nagy márkáinak párjai. Ezek a termékválaszték és az ár szempontjából is a középpontot jelentik Tesco saját márkái között. Minőségben minden esetben a nagy, közismert márkáknak méltó versenytársai.
  • Tesco Finest termékek a kategóriájukban a legjobb minőséget illetve származást jelentik. Itt olyan különlegességről beszélünk, amik túlmutatnak a közismert márkák tulajdonságain. A besorolásnál többféle szempontot veszünk figyelembe. Ilyen lehet például az, ha különleges, az általánosan ismert technológiánál jobb, kíméletesebb eljárásmódot használtak a gyártás során; az összetevő származását illetően különleges tulajdonságokat rejt-e magában a termék; minőségi paraméter szempontból kategóriájában a legjobb; íz-összetétele érdekes, kitűnik a szokásosból; illetve csomagolása jó minőségű, stílusa könnyen felismerhető és szerethető.

- A márkázott termékekhez viszonyítva mekkora a Tesco forgalmában a saját márkák súlya?

- Ez teljesen kategóriafüggő. Friss termékek esetében a saját márkák nagyobb részesedéséről beszélünk, mint például egy impulzus típusú, közismert márkák által vezérelt kategóriában. Általános tendencia azonban, hogy azon kategóriák esetében, ahol a teljes piacrészesedés csökkenőben van, a saját márka súlya kevésbé mérséklődik a kategória egészéhez képest, sőt, sok esetben növekedést tapasztalunk. Ennek oka az, hogy a vásárlóerő valószínűsíthetően áttér a saját márkára, illetve a vásárlói lojalitás is folytonosan erősödik.

- Mekkora a hazai gyártású termékek súlya a forgalomban?

- A teljes termékskála tekintetében mintegy 50-50 százalékban szerepelnek hazai és import termékek.

- A válság évei alatt és a közelmúltban hogyan változott az egyes termékkategóriákban a saját márkás termékek iránti kereslet? Milyen kilátásokkal számol a Tesco?

- Azt látjuk, hogy az általános vásárlói gondolkodásmód és tendencia változik.  Ez nem csupán a válságnak köszönhető, hanem nagyobb bizalommal vagyunk az élelmiszerláncok által nyújtott termékek iránt. A külföldi tapasztalatokhoz hasonlóan Magyarországon is megfigyelhető az a trend, hogy a vásárlók egyre nagyobb bizalommal vásárolják saját márkás termékeket. A vásárlók ugyanis egyre tudatosabbak: rájöttek, hogy ezek a termékek ár-érték arányban sokkal nagyobb előnyt nyújtanak nekik, mint a magas marketingköltségekkel telített vezető márkájú termékek.

Emellett mindenféleképpen hozzájárul a változáshoz az is, hogy nagyon jelentősen bővült a Tesco kínálata. Számunkra értékes és fontos, hogy a vásárlóink megtalálják a számukra fontos termékeket. Ezért fektetünk nagy hangsúlyt az új ízekre kíváncsi, kulináris érdekességeket kereső vásárlóinkra is a Finest termékeinken keresztül; vagy a speciális étrendet igénylő, akár glutén- vagy laktózmentes élelmiszereket kereső kisebb vásárlói réteg igényeinek kielégítésére is.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

megalodon, 2014.06.28 07:36

Kitünő cikk, remélem szép pénzt kspott a pr, ért a napi érte :-DDD

Még szebb akkor lett volna ha azt is kielemzik, hogy minő hatalmas zsetont kaszálnak ezen, hiszen a tendereztetések miatt igen olcsón jutnak hozzá, marketing költség nincs nagyon rajta és majdnem annyiért adják mint amennyiért akarják hiszen ezeket a termékeket kizárólag Ők forgalmazzák, tehát a vásárló ugyanazt nem kapja meg mondjuk az Auchanban. tehát lazább az árképzésük, elég a brand termék (pl Pick szalámi) ára alá betenni..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

siriq, 2014.06.28 02:17

@isabella: Te az angol ettermekben tapasztalhato helyzetet vazolod fel a hsz elso reszeben? Mert tokeletesen leirtad. tapasztalatbol mondom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2014.06.27 15:44

....de egyébként az egyik kedvenc filmemet huszadjára megnézve jöttem rá, hogy az Anthony Hopkins végig szívja az orrát benne, miközben mondja a narrátori szövegét
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2014.06.27 15:20

...ha az ott dolgozóknak még azt is elmagyaráznák, hogy a mocskos, koszos kezükkel, ami ragad a kosztól, pl. a mosószer polcra rakása, és az én ragacsos, málnás visszaváltandó üvegeim után mossanak kezet, és ne fogdossák össze az összes bagettet egyenként, és a hűtőben tárolt élelmiszereket, legalább egy nylon kesztyűt húzzanak addig a kezükre, ha már nincs idejük egy kézmosásra sem, mivel futva dolgoznak egész nap, egy pillanatra sincs idejük megállni, ezt elismerem, dehát nem mindent lehet otthon, hazaérve domestossal megmosni, pl. az almát, stb.. Külföldön a gyümölcs- és az élelmiszerrészlegnél csak felhúzott nylonkesztyűben dolgozhat az alkalmazott, itt elképesztő, hogy mi megy, de a koszos vásárlók is ugyanazt csinálják, én ezen a Balaton dolgon sem lepődök meg egyáltalán. Amilyen közegészségügyi állapotok vannak ebben az országban, az valami elképesztő. A házban ahol lakom, a lakók még azt sem tudják, hogy be kell kötni a szemeteszsákot, mielőtt a kukába beledobják, itt luxus sokszor még a szemeteszsák is, egyszerűen elképesztő!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2014.06.27 14:58

@RealMan:
SN-nél ha valami szar, akkor bukik. Egy Tesco termék abban a csomagolásban bukik, azt annyi, legközelebb majd más csomagolást kap.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html