Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az elmúlt hónapokban kiderült, hogy továbbra is anyagi gondokkal küzdenek a magyar fogyasztók, sajnos a vásárlóerő gyenge. Az áfaemelés, az adómódosítások kedvezőtlen hatása, illetve az év eleji üzemanyag-áremelkedés mind közrejátszik abban, hogy a vásárlók kevesebb terméket tesznek a kosarukba. Ezzel a komor képpel kezdte felvezetőjét Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a minapi sajtótájékoztatóján. A pesszimizmus meglepő volt, hiszen márciusban életjeleket mutatott a KSH adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom, arról nem is beszélve, hogy a kereskedelmi szövetség jellemzően optimista a magyar fogyasztást illetően, hiszen abszolút értékben nő a költés, csak volumenben csökken. Ha egyszer sikerül az inflációt leszorítani, a többletköltések hirtelen volumennövekedésbe csaphatnak át.

Ennek ellenére Ducoux szerint az élelmiszer szegmens némi bővülését leszámítva minden termékcsoportnál globális fogyasztáscsökkenés mutatkozik, ami nagyon megviseli a hálózatokat. Nem véletlen, hogy az első negyedév rendkívül feszülten telt a piacon, ám az ügyvezető szerint vannak kitörési pontok, mint például a lakásfelszerelés, amely a gyenge forgalmi adatok ellenére is képes növekedést mutatni. Ez persze kissé belemagyarázásnak hat, hiszen a barkácsáruházak, amelyek jelentős forgalmat generáltak a lakásfelszerelési termékekből, elveszítették vevőik jelentős részét, így a lakásfelszerelési forgalom azoknál csapódik le, ahová a magyar fogyasztó még hajlandó bemenni, ez pedig nem más, mint a hipermarket.

A válságra reagálva az Auchan első áras (nagyon olcsó) saját márkás termékkörrel bővíti szortimentjét. A fejlesztéssel a Cora áruházak hasonló területen dolgozó szakemberét, Pásztor Attilát bízták meg, ami ad némi pikantériát a dolognak. Az, hogy az Auchan a fogyasztói szokásokra reagálva jelenít meg nagyon olcsó saját márkás termékeket és az "Auchan" márkát feltolja a középkategóriába, nem feltétlenül jelenti a piaci környezetre való reakciót. Az Auchan eddig adós volt egy ilyen saját márkás termékszortimenttel, miközben a versenytársak már rég alkalmazták ezt a módszert. Arról nem is beszélve, hogy a francia lánc Magyarországon csak 2009-ben jelent meg "privat label" (kereskedelmi saját márka) termékekkel. A Cora lánc felvásárlásával valamelyest könnyebb lett a helyzete, hiszen a Corának voltak olyan beszállítói, akik a hátterét adták a Winny (a lánc saját márkája) termékeknek. Ám Pásztor leszögezte, nem ezen termékek átcímkézéséről van szó, ám szeretnék, ha a Cora beszállítói az Auchan beszállítóivá is válnának. Felgyorsítják az auditálási folyamatot, és azon cégekkel, amelyel megfelelnek az Auchan szigorú rendszerének, folytatják az együttműködést.

Az Auchan nem számít saját márkás "kategóriagyilkosnak", csak lassú léptekkel halad előre. A bevezetéskor 56, egy évvel később 143, tavaly 254, idén pedig 266 olyan terméket kínál, amelyen a saját logója van. Közben más kereskedelmi láncok (a keménydiszkontokat most nem számítva) szinte az összes nagy forgalmú élelmiszer-termékkörben kínálnak saját márkákat, ez pedig ezer feletti számot is jelenthet.

Az Auchan nem csak a saját márkák fejlesztésére koncentrál, a győri, egyelőre kérdéses bevásárlóközpont építési engedélyét is szeretné megszerezni mielőbb. Bár Ducoux jelezte, hogy három helyen, Pécsett, Nyíregyházán és a fővárosban is van jogerős építési engedélyük, elsősorban Győrben építkeznének; a szubjektív okok − szép város − mellett sokkal inkább arról van szó, hogy az Auchan jelentős tőkét fektetett a területbe (többek között a régészeti feltárásba). Az ügyvezető szerint nem lenne jó, ha ez a lekötött pénz a plázastop miatt elpárologna. (Persze külön kérdés, hogy az Auchannak jelen pillanatban megéri-e az építkezés. Idén vásárolta fel a hét áruházból álló Cora láncot, amellyel több évre elébe ment a fejlesztéseknek, nem mellékesen pedig a lánc beolvasztása jelentős munkát, tőkét és figyelmet köt le.) Ugyanakkor a győri kereskedelmi központhoz nemcsak a franciák ragaszkodnak, hanem az ottani városvezetés is, amelyik narancssárga színekben küzd a plázastop alóli felmentésért.