Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
Az elmúlt hónapokban kiderült, hogy továbbra is anyagi gondokkal küzdenek a magyar fogyasztók, sajnos a vásárlóerő gyenge. Az áfaemelés, az adómódosítások kedvezőtlen hatása, illetve az év eleji üzemanyag-áremelkedés mind közrejátszik abban, hogy a vásárlók kevesebb terméket tesznek a kosarukba. Ezzel a komor képpel kezdte felvezetőjét Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a minapi sajtótájékoztatóján. A pesszimizmus meglepő volt, hiszen márciusban életjeleket mutatott a KSH adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom, arról nem is beszélve, hogy a kereskedelmi szövetség jellemzően optimista a magyar fogyasztást illetően, hiszen abszolút értékben nő a költés, csak volumenben csökken. Ha egyszer sikerül az inflációt leszorítani, a többletköltések hirtelen volumennövekedésbe csaphatnak át.
Ennek ellenére Ducoux szerint az élelmiszer szegmens némi bővülését leszámítva minden termékcsoportnál globális fogyasztáscsökkenés mutatkozik, ami nagyon megviseli a hálózatokat. Nem véletlen, hogy az első negyedév rendkívül feszülten telt a piacon, ám az ügyvezető szerint vannak kitörési pontok, mint például a lakásfelszerelés, amely a gyenge forgalmi adatok ellenére is képes növekedést mutatni. Ez persze kissé belemagyarázásnak hat, hiszen a barkácsáruházak, amelyek jelentős forgalmat generáltak a lakásfelszerelési termékekből, elveszítették vevőik jelentős részét, így a lakásfelszerelési forgalom azoknál csapódik le, ahová a magyar fogyasztó még hajlandó bemenni, ez pedig nem más, mint a hipermarket.
A válságra reagálva az Auchan első áras (nagyon olcsó) saját márkás termékkörrel bővíti szortimentjét. A fejlesztéssel a Cora áruházak hasonló területen dolgozó szakemberét, Pásztor Attilát bízták meg, ami ad némi pikantériát a dolognak. Az, hogy az Auchan a fogyasztói szokásokra reagálva jelenít meg nagyon olcsó saját márkás termékeket és az "Auchan" márkát feltolja a középkategóriába, nem feltétlenül jelenti a piaci környezetre való reakciót. Az Auchan eddig adós volt egy ilyen saját márkás termékszortimenttel, miközben a versenytársak már rég alkalmazták ezt a módszert. Arról nem is beszélve, hogy a francia lánc Magyarországon csak 2009-ben jelent meg "privat label" (kereskedelmi saját márka) termékekkel. A Cora lánc felvásárlásával valamelyest könnyebb lett a helyzete, hiszen a Corának voltak olyan beszállítói, akik a hátterét adták a Winny (a lánc saját márkája) termékeknek. Ám Pásztor leszögezte, nem ezen termékek átcímkézéséről van szó, ám szeretnék, ha a Cora beszállítói az Auchan beszállítóivá is válnának. Felgyorsítják az auditálási folyamatot, és azon cégekkel, amelyel megfelelnek az Auchan szigorú rendszerének, folytatják az együttműködést.
Az Auchan nem csak a saját márkák fejlesztésére koncentrál, a győri, egyelőre kérdéses bevásárlóközpont építési engedélyét is szeretné megszerezni mielőbb. Bár Ducoux jelezte, hogy három helyen, Pécsett, Nyíregyházán és a fővárosban is van jogerős építési engedélyük, elsősorban Győrben építkeznének; a szubjektív okok − szép város − mellett sokkal inkább arról van szó, hogy az Auchan jelentős tőkét fektetett a területbe (többek között a régészeti feltárásba). Az ügyvezető szerint nem lenne jó, ha ez a lekötött pénz a plázastop miatt elpárologna. (Persze külön kérdés, hogy az Auchannak jelen pillanatban megéri-e az építkezés. Idén vásárolta fel a hét áruházból álló Cora láncot, amellyel több évre elébe ment a fejlesztéseknek, nem mellékesen pedig a lánc beolvasztása jelentős munkát, tőkét és figyelmet köt le.) Ugyanakkor a győri kereskedelmi központhoz nemcsak a franciák ragaszkodnak, hanem az ottani városvezetés is, amelyik narancssárga színekben küzd a plázastop alóli felmentésért.