Kortárscsúcs született Londonban

Csaknem 200 millió fontos összbevétellel zárult a három kiemelkedő kortárs aukció a múlt héten Londonban, a Sotheby's az abszolút rekordot is megdöntötte ebben a kategóriában.
Szabó Márta, 2011. július 4. hétfő, 08:00

A legmerészebb várakozásokat is felülmúlta a múlt heti londoni kortársaukciók bevétele: a három fontos esti árverésen jutalékkal együtt összesen 198,8 millió fontra tett szert a három ház, felülmúlva az összesített becsértékek 195 milliós felső határát. Az igazi rekordot az utolsóként aukciózó Sotheby's gyűjtötte be: szerdán összesen 108,8 millió font (174,1 millió dollár) értékű alkotás talált náluk gazdára, ez minden idők legjobb teljesítménye a londoni kortársárverések történetében. Az összesített becsértéksáv 74−105 millió font volt (ez jutalék nélkül értendő), a tételek 89,8 százaléka gazdára talált. A hasonló kortársaukciók előző rekordbevételét ugyancsak a Sotheby's érte el 95 millió fontos értékesítéssel, még 2008 februárjában − dollárban számolva az a bevétel magasabb volt (189 millió), de a mostani eredményt így is annak újabb bizonyítékaként értékelik a szakértők, hogy a kortársak piacára visszatértek a válság előtti szép idők.

A három évvel korábbi boommal ellentétben a mostani összeredményt nem az irreálisan magas egyedi csúcsárak lökték magasba, hanem az egyenletes jó teljesítmény: a 88 tételből 29 kelt el egymillió fontnál drágábban. A legmagasabb árat Francis Bacon Guggoló aktja érte el, amely 7−9 millió fontos becslés után 8,3 millióért kelt el − ez nem kiemelkedő ár egy Baconért, de az aukció igazi csemegéje nem is ez volt, hanem a Dürckheim-gyűjtemény. A Christian Dürckheim német iparmágnás kollekciójából kalapács alá kerülő 34 tétel összesen 60,4 millió fontot hozott a konyhára − csaknem megduplázva az összesen 32 milliós alsó becslést −, a piacon évtizedek óta nem forgó német kortárs képek szinte mindegyikéért sokan küzdöttek. Innen került ki Georg Baselitz Spekulatius című képe, amely 3,2 millió fontos árával új aukciós rekordot hozott a német művész számára (2−3 milliós becslés után). Többször is megdőlt a licitharcokban az egyre kapósabb Sigmar Polke aukciós csúcsa is, a végén a hatvanas évek óta nem látott Dzsungelért megadott 5,7 millió font lett a legmagasabb ára.

Guggoló akt Mindkét nagy háznál Francis Bacon érte el a legmagasabb árat

Egy nappal korábban az örök rivális Christie's 30 millió fonttal kevesebbet ért el 62 tételes kortársaukcióján, náluk született viszont a hét egyéni rekordja: itt is Francis Baconért adták a legtöbbet, ez esetben 18 millió fontot egy 1953-as Portrétanulmányért − a 11 millió fontra becsült képet a ház orosz vevőkkel foglalkozó szakemberének ütötték le. Az este meglepetését − nem először − a brit Peter Doig okozta, amikor 6,2 millió fontért kelt el egy 2003−2004-ben festett tájképe, 1,4−1,8 millió fontos becslés után.

Az aukciós sorozatot megnyitó, a két piacvezetőnél jóval kisebb ház, a Phillips de Pury & Co. se panaszkodhatott: összesen 11,2 millió fontnyi értékesítésről számoltak be, a 31 tétel 87 százalékát eladták. A legnagyobb sikert Jean-Michel Basquiat önarcképével érték el: a 28 évesen meghalt street-art művész képe 2,1 millió fontért (3,4 millió dollár) kelt el − ez ugyan nem sokkal több a 2−3 milliós becsértéksáv alsó határánál, de dollárban számolva mintegy az ötszöröse annak az árnak, amennyit ugyanennél a háznál elért ez a kép 2003-ban New Yorkban.

Kortársárverések
(millió font, 2011. június, London)
AukciósházBecsértéksáv*Összesített értékesítés**
Phillips de Pury10−1411,2
Christie's55,3−76,878,8
Sotheby's74−105108,8
*jutalék nélkül
**jutalékkal

 

HOZZÁSZÓLÁSOK