A két legsikeresebb üzleti tervet elkészítő nonprofit cég egyenként 10 000 dollár anyagi támogatásban részesül vállalkozása beindításához vagy fejlesztéséhez. Az üzleti szférában megszervezett 2011/2012. évi verseny résztvevői közt augusztusban hirdettek győzteseket, és a legmagasabb színvonalú üzleti terveket készítő három kisvállalkozást összesen 20 ezer dollárral jutalmazták. Az elsősorban látássérült magánszemélyeknek és kisvállalkozásoknak informatikai problémáikra megoldást kínáló Alko-soft Bt. 8 ezer dollár támogatást kapott. A cég saját fejlesztésű, illetve partnerei által fejlesztett szoftver- és hardvereszközökkel segíti a látássérült emberek társadalmi beilleszkedését, az informatikai akadálymentesítést. A Házikence Tanoda Kft. és a Matyodesign egyenként 6 ezer dollár jutalmat nyert. A Házikence Tanoda komplex tréningeket kínál természetes kozmetikumok készítéséről. A képzések eredményeképpen számos résztvevőjük saját vállalkozást is indított. Ezeket a vállalkozásokat további szolgáltatásokkal segítik: szakmai tanácsadással, technikai segítségnyújtással, az előírásoknak megfelelő műhely biztosításával. A Matyodesign hagyományos matyó mintákkal díszített, kézi hímzésű, mindennapi használatra is alkalmas, korszerű ruházati termékeket tervez és készít. Küldetésük a matyó kultúra támogatása abban, hogy megtalálja a helyét a 21. században, valamint a matyó asszonyok segítése tudásuk és munkájuk elismertetésében és megélhetésük biztosításában.

A NESsT 15 éve nyújt személyre szabott szakmai és pénzügyi támogatást közép-európai és latin-amerikai szervezeteknek társadalmi vállalkozásaik megtervezéséhez, beindításához és továbbfejlesztéséhez. Megközelítésében a társadalmi vállalkozás olyan tudatosan tervezett és működtetett vállalkozói tevékenység, ami társadalmi problémák innovatív megoldására jött létre. A társadalmi vállalkozásokat mindig kettős cél vezérli: egy társadalmi és egy üzleti cél, e kettő ugyanolyan fontos, ezért a kettő egyensúlyára törekszik a működtető. Elengedhetetlen ismérve a társadalmi vállalkozásnak, hogy valódi piaci keresletre épül, és ez teszi fenntarthatóvá a működését. A NESsT Portfólió világszerte közel 90 társadalmi vállalkozást tömörít, 2012-ben Magyarországon 13 társadalmi vállalkozással dolgozik együtt − mondta Tóth Laura, a NESsT vállalkozásfejlesztési munkatársa.

A Fruit of Care, amely a NESsT portfóliójának része és korábban a pályázatán is nyert, október 4-én Design Management Díjat és a vele járó 1 millió forintos pénzjutalmat kapott. A vállalkozás design, kézművesség és társadalmi felelősségvállalás egyben. Üzleti modelljének lényege, hogy a fogyatékkal élők designerek által tervezett kézműves ajándéktárgyakat állítanak elő. Az így készült termékek minőségük, esztétikai megjelenésük nyomán a fogyatékkal élők társadalmi elfogadását növelik, és a piacon valós keresletet teremtve nyereséget termelnek. A vállalkozás beindítása után jöttem rá, hogy a designer által fejlesztett termékek akkor lehetnek igazán sikeresek eladási szempontból, ha a termékfejlesztés mellett optimalizált gyártási folyamat és kidolgozott üzleti koncepció is áll − mondja Jakab Áron designer, a cég alapítója. A Fruit of Care olyan munkavégzési terekkel működik együtt, ahol a megváltozott képességű emberek biztonságosan és egyben hatékonyan, esztétikus, magasra pozicionált termékeket tudnak előállítani. Tavaly nyolc, civil és nonprofit szervezetek által fenntartott, sérült embereket foglalkoztató műhelyből szállítottak be a mikrovállalkozás részére az ország különböző pontjairól; a termékek előállításában ekkor közel 200 fogyatékkal élő vett részt.

A társadalmi vállalkozások lényege, hogy a társadalmi küldetés érdekében − valamely társadalmi probléma megoldására − mozgósítják a vállalkozói képességeket, készségeket; úgymint kockázatvállalás, kreativitás, innovatív képesség, találékonyság, lehetőségek megragadása, erőforrások ügyes kombinálása, bevonás, elkötelezettség − foglalja össze Pataki György, a Budapesti Corvinus Egyetem Környezet-gazdaságtani és Technológiai Tanszékének docense.