Igazi deja vu érzést kínál az idei tavaszi szezonban a nemzetközi műtárgypiac: a korábban egyeduralkodó impresszionista szegmensben most nem visznek árverésre nagy szenzációkat, a kortárs és második világháború utáni szekció viszont látványosan ível felfelé. A kortársak piaci erejét növeli az is, hogy számos újgazdag készül gyűjteményépítésre, főleg a feltörekvő országokból, nekik pedig főleg ebben a mezőnyben van keresnivalójuk, hiszen régebbi alkotásokból már értelemszerűen aligha bővül érdemben a kínálat.
A kortárs művekre vadászók leginkább az 1−10 milliós értéksávban költenek szívesen − állítják műtárgypiaci szakértők −, bízva szerzeményük értéknövekedésében is. A nagy aukciósházak azért természetesen a befutott alkotók drága műveivel reklámozzák soros árverésüket, így van ez az e heti New York-i eseményeknél is. A Sotheby's két, egyformán a 20−30 milliós becsértéksávban indított művet emelt ki közleményében a holnapi 60 tételes aukció előtt: Jeff Koons 1988-as pop-art porcelánszobra, a Rózsaszínű párduc mellett ennyin kezd Andy Warhol 1964-ben készült Tizenhat Jackie című akril/szita műve is, amely 16, egyenként ötvenszer negyven centis képen ábrázolja Kennedy elnök özvegyét.
Andy Warhol az egyik sztárja a Christie's egy nappal későbbi árverésének is, ahol a művész egyik utolsó, 1986-ban készült vörös-fekete önarcképét 30−40 millió dolláron indítják, egy 1963-as, kék árnyalatokban tartott négyes önarcképe 20−30 millión kezd. Az egyik legizgalmasabb tétel mellé árat se írtak a katalógusban: ez Urs Fischer hatalmas kanárisárga szobra, a Lámpa/Medve, amelyet a Seagram felhőkarcoló előtt nézhet meg potenciális vevője. A másik ár nélkül induló tétel a kortárs aukciók állócsillagától való: Francis Bacon önarcképéhez készített hármas tanulmányfej-sorozata becslések szerint 20 millió dollárért kelhet el − a Christie's a katalógusban közölte, hogy garanciát vállaltak egy meg nem nevezett minimumárra.
napi

féknyom fel

Andy Warhol önarcképe 40 millió dollárt érhet a Christie'snél