Rekordárak Bécsben

Több mint három évszázados történetének legsikeresebb szezonját fejezte be nyár elejére a bécsi Dorotheum. Az aukciósház hagyományaitól eltérően ezúttal nem a régi mesterek aratták a legnagyobb sikereket.
Wagner István, 2011. június 27. hétfő, 08:00


Kiugró sikert aratott idén tavasszal a klasszikus avantgárd, élén a töretlenül népszerű Alekszej Javlenszkijjel: korai korszakából való Wasserburg környéki tája 593 800 euróért kelt el, az ikonperiódusából származó absztrakt feje 398 300 eurót ért meg egy európai műgyűjtőnek. Szorosan nyomában következtek az osztrák modernek: az alpesi életképei miatt rendkívül keresett Alfons Walde síelő férfipárját 582 300 eurón ütötték le, ami esetében aukciós rekord. A kortársak terén a hatvanas évek divatja hódított, mindenekelőtt olasz mesterekkel. Enrico Castellani Superficie bianca (Fehér felület) című képe 467 300 eurót ért, de nem sokkal maradt le az árlistán Bonulami vagy Fontana sem. Az osztrák "nagy öregek" közül Hermann Nitsch ifjúkori vörös festékkel csorgatott kompozíciója becsértékének négyszereséért kelt el (82 500 euró), de hasonló licitlépcsők után alakultak ki a nyolcvanas évek bécsi akcionizmusának képviselői közül Arnulf Rainer, Josef Mikl vagy Rudolf Schwarzkogler csúcsárai is.
A Dorotheum korábban főleg a régi mesterek terén volt verhetetlen, és a rangos családi gyűjteményekből előkerült remekművekkel még mindig triumfál. A genovai Spinola família kollekciójából a Rubens műhelyében készült Kis Jézus a gyermek Keresztelő Szent Jánossal az előzetes várakozások ötszörösét hozta (558 030 euró), Valerio Castello Menekülés Egyiptomba című bibliai jelenete 490 300 eurót ért el. A XIX. század festészetében továbbra is az osztrák mesterek dominálnak Bécsben, közülük is Friedrich Gauermann lett az éllovas, egyszerre két képével: salzburgi városrészlete 306 300 euróért, Attersee-i tóvidéke 278 ezerért kelt el.
A szecessziós árverések sorában is nagy sikereket könyvelhettek el. Az orosz újgazdagokat célozta meg a neves orosz manufaktúrák külön aukciója, amelyen a cári műhelyből való fedeles serleg 104 ezer euróért cserélt gazdát. A hazai közönség "friss árunak" örülhetett: a Wiener Werkstättét meghatározó Josef Hoffmann cukortartója 85 700 euróig lépdelt az ezüstnemű kategóriában. A mai design kategória sztárja Ross Lovegrove Muon elnevezésű, 2007-ben tervezett kétméteres hangszórópárja volt, amelyért egy kitartó érdeklődő 96 960 eurót pengetett le.

Árverési rekord Alfons Walde képét több mint 582 ezer eurón ütötték le

 

 

 

HOZZÁSZÓLÁSOK