Mitől válik vonzóvá egy sportesemény vagy egy sportoló egy adott vállalat számára? Hogyan részesülhetnénk mi is a sportszponzoráció sikereiből? Erről kérdeztük a kutató-közgazdászt, a szponzor cég képviselőjét, az olimpiai bajnokot és a befektetési szakembert.

Törőcsik Mária
kutató, a Pécsi Tudományegyetem tanára

Mind a nagy nyári sportesemények, mind az ott felbukkanó karakterek, hősök nagy érdeklődésre tartanak számot. A lelkesedés mértéke sportáganként azért eltérő, de egy általunk végzett, 500 fő megkérdezésén alapuló online kutatásból kiderül, hogy a 25 és 49 év közöttiek 70 százaléka érdeklődik a nyári olimpia iránt, és mindössze 9 százalékuk állította azt, hogy hidegen hagyja. Már ez is magyarázat arra, miért kedveltek a szponzorok körében ezek a sportesemények. Azok a cégek, amelyek a sportba fektetnek be, egy másik utat is választhatnak − ha konkrétan egy sportolót támogatnak. Elmondható, hogy ha a vállalatok azért szponzorálnak népszerű sportolókat, hogy ők maguk is, mint márkatulajdonosok kedveltté váljanak, akkor jó helyre teszik a pénzüket, mert az így elért ismertség az alap mindenhez.

Császári Attila
adidas Budapest Kft.

A sportot részben épp az élteti, hogy globális cégek úgy döntenek, számukra hosszú távú stratégiai partner kell. Az adidas is ennek megfelelően írt alá szerződést például az UEFA-val, így amióta fociban világbajnokságot, Európa-bajokságot rendeznek, és amióta a mi cégünk labdát gyárt, csak adidas labdával játszották a labdarúgódöntőket. És ez egy olyan tény, ami elég nagy nyilvánosságot kap, így Magyarországon is hírértéke van, függetlenül attól, hogy magyar csapat már elég régóta nem érdekelt a foci nemzetközi megmérettetésein. Sokszor a szponzorok olyan támogatottakra találnak rá, akik lehet, hogy saját sportágukban nem a legeredményesebbek, de olyan karakterek, akikre odafigyelnek a rajongók. Például Anna Kurnyikova nemrég még a világ egyik legjobban fizetett teniszezője volt a szponzori szerződéseinek köszönhetően, holott soha életében egyetlen tornát sem nyert meg.

Gergely István
olimpiai bajnok vízilabdázó

Amikor 18-19 éves koromban először kerestem pénzt a vízilabdázással, még nem is gondolhattam rá, hogy évekkel később a válogatott tagjaként majd esetleg azt tapasztalhatom meg, hogy szponzorok versenyeznek értünk. Ezzel együtt így az aktív sportolói pályafutásom vége felé világosan látom, hogy világviszonylatban nekünk, vízilabdázóknak kevés esélyünk van a többi csapatsportággal szemben, és ez nyilván befolyásolja azt is, hogy mennyire maradhat támogatott sport a vízilabda. Én nagyon örülök annak, hogy olyan szerencsében részesülhettem, hogy Magyarországon lehettem elismert vízilabdázó, olimpiai bajnok, de tisztában vagyok vele, hogy az ezzel járó siker mulandó. Úgy gondolom, hogy ha valaki olimpiai bajnokká válik Magyarországon, akkor az csak egy belépőkártyát jelent. Egy olyan jegyet, ami sok helyre szól, de csak akkor lehet igazán kihasználni, ha az embernek sikerül egy új karriert építenie.

Gáti László
az OTP Alapkezelő marketing- és értékesítési igazgatója

A szponzorokból, a népszerű sporteseményekből mi magunk is profitálhatunk − például ha megtakarított pénzünket olyan befektetési alapba helyezzük, amely kimondottan a sportot támogató nagy cégek részvényeire épít. A nyár két nagy sporteseményéhez, az UEFA 2012 Labdarúgó Európa-bajnoksághoz és a londoni Nyári Olimpiai Játékokhoz igazodva az OTP Alapkezelő két új, tematikus, tőkevédett alapot indít útjára. A május végén indult OTP Eurógól Alap június 29-ig volt jegyezhető, jövőbeli hozama olyan, az EB-t támogató világcégek részvényeinek teljesítményétől függ, mint például az adidas, a Canon, a Coca-Cola vagy a Kia Motors. A júliustól jegyezhető OTP Világjátékok Alap tőke- és hozamvédett, mögöttes befektetéseiben 12 olyan vállalat szerepel, amelyek a XXX. Nyári Olimpiai Játékok főtámogatói között vannak. A befektetők így olyan márkák sikereiből profitálhatnak, mint a Samsung, az Acer vagy az adidas. Aki szívesen eljátszana a gondolattal, hogy a sportszponzorok eredményességéből profitálhat, annak ajánlom figyelmébe a www.sportbanahozam.hu oldalunkat, ahol a befektetési alapokról, a nyári sportesemények szponzorairól olvashatók érdekességek, de egy kvízjátékban való részvétellel akár még nyerni is lehet.