Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

- A magyarországi bankszektor nehéz időszakon van túl. Mire számít a következő években?

- Az alacsony kamatszint nem kedvez a bankok jövedelmezőségének. Ez azért különösen problémás a bankok számára, mert sokáig hozzá voltak szoktatva a két számjegyű kamatszinthez, amely egyrészt rendkívüli jövedelmezőséget biztosított, másrészt az igazi verseny a tranzakciós díjaknál alakult ki. Mára a kamatszint lement, a díjak pedig alacsony szinten beragadtak.

A CIB-nél erre az a válasz, hogy miközben az eredményességünket és a hatékonyságunkat javítjuk, növekedés orientált stratégiát folytatunk. Ennek megfelelően a vállalati üzletágban az egyik legjelentősebb piaci szereplők vagyunk és a tavalyi évben 30%-kal növeltük az új hitel kihelyezéseinket.

- A vállalati hitelezésben melyek azok a területek, ahol lehetséges a növekedés?

- Fontos tisztázni, hogy a vállalati hitelek piaca (is) egy keresleti-kínálati piac, ahol jelenleg túlkínálat van és ennek egyértelmű jele - a prudensen hitelezhető cégeknél - a nyomott árazás. A vállalati hitelek keresletét pedig alapvetően a beruházások határozzák meg - márpedig ezek volumene jelenleg csupán a tíz évvel ezelőtti szinten jár. Egy kis- vagy közepes méretű vállalkozás számára ugyanis nem a kamatszint, hanem a várható kereslet a legfontosabb indikátor a beruházási döntésnél.

A forgóeszköz típusú hitelezésnél pedig a cégek kilátásait alapvetően a GDP alakulása határozza meg. A vállalati hitelek állománya a válság előtt 9 ezer milliárd forint volt, most 6 ezer milliárdnál jár.

Karrierív

Szabó István 41 éves, a CIB Bank vezérigazgató-helyetteseként a vállalati üzletág vezetője, a bank nagyvállalati, kkv- és treasury divízióiért felel. Mielőtt 2015 májusában csatlakozott a CIB Bankhoz, öt éven keresztül a Citi Hungary ügyvezető igazgatója és vállalati banki üzletágának vezetője volt. Ezt megelőzően a Citi kkv banki üzletágának igazgatói, valamint a Citileasing vezérigazgatói posztját töltötte be. A szakember 1998-2003 között termékfejlesztési és marketingmenedzseri feladatokat látott el először a Porsche Bank Hungary-nél, majd a K&H-nál. A bankár a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett diplomát a gazdálkodási kar külgazdasági szakán.

A bankok a náluk lévő bőséges likviditást ügyfélhitelekbe akarják tenni, mivel ez a legjövedelmezőbb megoldás. Nem ismerek olyan bankárt, aki azt mondaná, hogy nem akar hitelezni.

- A bankok elmozdulnak a kisebb cégek hitelezése felé?

- Magyarországon jelenleg mintegy félmillió vállalkozás működik, ám csupán ezek huszadának az árbevétele haladja meg éves szinten az 1 millió eurót, így adja magát, hogy érdemes külön üzletágban foglalkozni az 1 millió euró éves árbevételnél kisebb cégekkel. A cégek túlélőképessége a cégmérettel nő, valamint a kicsik alacsonyabb összegű hitelt vesznek fel és kevesebbet tranzaktálnak.

A kisebb cégeknél pedig nagyon észnél kell lenni, hogy ha a bank hitelt nyújt, mivel az alacsony kamatszint mellett kiemelten figyelni kell a biztonságra mind az ügyfél, mind a bank oldaláról. A CIB Bankban külön terület foglalkozik a kis, 300 millió forint éves árbevétel alatti vállalkozásokkal és hiszünk abban, hogy itt érdemes erősíteni.

- Melyek a hitelezési szempontból az ígéretes ágazatok?

- Egyrészt a globális, értékteremtő folyamatokra rácsatlakozó cégek banki hitelezési szemmel mindig ígéretesek lesznek, másrészt pedig a nagy agrár- és élelmiszer-ipari cégek évek óta jól teljesítenek. Az energetikában kevés beruházás van mostanában, míg az ingatlanszektorban még "élesen visszhangzik a fülünkben" a lufik kidurranása.

- A magyarországi nagyvállalatok egyre többször külföldről vesznek fel banki vagy anyavállalati hitelt. Hogyan lehetne őket "hazacsábítani"?

- A multinacionális cégek előszeretettel használnak saját treasuryt és finanszírozást. Mára az alacsony hosszú, fix forintkamatok vonzóvá tették a helyi finanszírozást, és egyre inkább kiváltják az anyavállalati hiteleket.

Napi.hu Fotó: Molnár Zsolt

- Hogyan lehet ügyfeleket elcsábítani?

- Minden egyes társas vállalkozásnak kötelezően van bankszámlája. A lakossági bankolással szemben fontos különbség, hogy egy cég sokkal inkább racionális döntések mentén választ bankot. Egy cég mindig azt a szolgáltatást veszi igénybe, amelyre szüksége van és a legfontosabb szempont számára a költség. Ráadásul a működő cégek száma mostanában stagnál.

Egy társas vállalkozás számára a bankváltás különösen nehéz - idő- és költségigényes - dolog. Egy magyarországi kkv átlagosan 2-3 bankkal áll kapcsolatban: egyiknél bankol, a másiknál hitele van, a harmadikat pedig "kóstolgatja".

Az a jó banki kapcsolattartó, aki figyeli a potenciális ügyfeleit és ott van annak a fejében, amikor az valamilyen nehéz pillanatot él át. Egy cég ugyanis csak ilyenkor vált bankot - ehhez pusztán a költségmegtakarítás nem elég. Ha pedig van egy ilyen "belépési pont", akkor az a bankár nyeri el az üzletet, akinek a száma az ügyfél gyorshívójában szerepel. Ehhez pedig folyamatosan ott kell lenni.

Sok bank úgy gondolja, hogy a beruházási hitel az ami "ragadós" - az ügyfél annak futamideje alatt nem hagyja ott a bankját. Csakhogy a globalizált világban, a több országban jelenlévő cégeknél inkább a cash management ragadós, azaz annál a banknál maradnak, amely ezt a legmagasabb színvonalon képes nyújtani a számukra.

- A kkv-bankolás alapvetően személyfüggő tevékenység, miközben a bankok számára a tanácsadó/élőmunka kerül a legtöbbe - hogy lehet ezt feloldani?

- Egy jól felkészült bankár sokkal hatékonyabban dolgozik, ezért én személy szerint nagy hangsúlyt fektetek a kollégáim folyamatos fejlesztésére. A vállalati bankolás alapvetően tradicionális biznisz és amíg világ a világ, addig öltönyös emberek beszélgetnek arról, hogy mennyibe kerül egy beruházás finanszírozása. Ezt a számítógép teljes mértékben soha nem lesz képes helyettesíteni.

- Minden magyarországi nagybank egy csapásra nagy pénzeket próbál it-re költeni - hogy áll ebben a CIB?

- Az idei év az áttörés éve a banki digitalizáció szempontjából: mobil applikációk, mobil fizetés és más digitális banki megoldások mint például a digitális aláírás bevezetése fogják jellemezni a CIB 2016-os évét. Vállalati ügyfeleinknek idén elérhetővé válik a bank online deviza-kereskedési szolgáltatása, és lesznek olyan fejlesztéseink, melyekből az ügyfél csak annyit fog érezni, hogy gyorsabban jut hitelhez. A jövő bankja automatizált lesz, digitalizált és papírmentes. Ez különösen kedvező - és költségkímélő - megoldás a vállalati ügyfelek számára.