Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

emrég lett egy éves a magyar azonnali fizetési rendszer, de mit jelent ez globális viszonylatban?

Az azonnali fizetési rendszerek az elmúlt években globálisan változtatták át a világ pénzügyi rendszereit. 2014-ben még csak 18 ilyen rendszer működött, de 2020-ra ez a szám elérte az 49-et, és hogy értsük, mit is jelent mindez: ez a 49 piac adja a globális GDP 89 százalékát. Hatalmas dolog, hogy a magyar piac is ebbe az 49-be tartozik, miközben olyan országok, mint Kanada még csak ezt követően kapcsolják be az azonnali fizetési rendszerüket.  Úgy látjuk, hogy egyre többen fedezik fel az azonnali fizetésben rejlő lehetőségeket.

És az indulás után növekedést is fel tudtak mutatni ezek a rendszerek?

Az ACI Global Payments felmérése szerint 2020-ban 41%-kal növekedett az azonnali fizetések száma globálisan az előző évhez képest, 70 milliárd feletti darabszámot elérve. Ezzel egyébként az elektronikus fizetések majdnem 10 százaléka azonnali rendszeren történt. India a legnagyobb piac, több mint 25 milliárd azonnali fizetés történt az IMPS és UPI rendszerein.

Hol épült be legjobban a felhasználók életébe az azonnali fizetés?

Sokféleképpen lehet értelmezni az azonnali fizetések értékét a felhasználók számára. Vannak olyan piacok, ahol egyszerűen meggyorsították a korábban lassú átutalási tranzakciókat, de ehhez képest nem nyertek további teret, nem váltottak ki jelentős mennyiségű készpénzes fizetést. Ugyanakkor arra is látunk példát, hogy pl. a személyek közötti pénzküldést könnyítette meg nagyban az új rendszer és rengeteg, korábban készpénzben zajló fizetést elektronizált. Thaiföldön például fejenként 38 tranzakció történt 2019-ben, ennek nagy hányada személyek közötti pénzküldésként a helyi nemzeti bank adatai szerint. Az ottani PromptPay rendszert egyébként a Mastercardhoz tartozó Vocalink építette.

 

Mastercard, Racskó Tamás
Mastercard, Racskó Tamás

 

Milyen előnye van annak, hogy itthon már él az AFR?

A Deloitte és a Vocalink 2019-es jelentése rámutatott, hogy a valós idejű fizetések hosszú távon is javíthatják a pénzügyi rendszer hatékonyságát, a vállalatok, az induló vállalkozások és a politikai döntéshozók pedig ki tudják aknázni ezt a minden eddiginél gyorsabb infrastruktúrát, így innovatív termékeket és szolgáltatásokat tudnak biztosítani a fogyasztók és a vállalkozások számára. Ez egy globális felmérés eredménye, de a hazai piacon is ezt a hatást látjuk.

A rendszer adta előnyök mellett sok múlik a fogyasztók nyitottságán. Mit látnak a magyar felhasználók részéről?

A Mastercard éves felmérése szerint Magyarországon a mobilbankot használók aránya 2020-ban először haladta meg az 50 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében. A személyes ügyintézésnek a pandémia is gátat szabott, de az adatok alapján a mobilbankolás népszerűsége évek óta dinamikusan nő. Két éve még csak a megkérdezettek 13 százaléka használt ilyen alkalmazást, ez az arány 2020-ra már elérte az 56 százalékot. Tehát egyre többen intézik pénzügyeiket mobiltelefonon, ez pedig kedvez az olyan fejlesztéseknek is, mint az azonnali fizetési megoldások.

Mire használják most a felhasználók a mobilbanki appokat?

A használt funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették, de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket és nézik át korábbi vásárlásaikat. Érdekesség, hogy a fiatalok a többi korosztályhoz képest valamivel ritkábban említették az átutalást a gyakran használt mobilbanki funkciók között, de ebből még téves lenne hosszútávú következtetéseket levonni. Más lenne például a helyzet, ha elterjedne az azonnali fizetések vásárlási helyzetben történő felhasználása, és ezeket a tranzakciókat a kártyás vásárláshoz hasonlóan láthatnánk a mobilbanki applikációban.

Tudna erre példát mondani?

A mobilbankolás egyik új funkcionalitása lehet a hazai szolgáltatók számára is elérhető bankszámla alapú fizetés, a Mastercard tokenizációs technológiájával. Ez a Pay by Account névre keresztelt megoldás lehetővé teszi, hogy a felhasználók bolti vagy online környezetben okostelefonjuk segítségével ne kártyájuk, hanem közvetlenül számlájuk terhére fizessenek. A Pay by Account előnye, hogy felhasználói szempontból úgy működik a fizetés, mint a banki és ApplePay mobiltárcák esetén, vagyis nem kell ”keresni” az új fizetési módot elfogadó kereskedőket, hanem mindenhol lehet így fizetni, ahol kártyaelfogadást találunk. A kereskedő oldaláról pedig nincs szükség újabb fejlesztésekre, hiszen a bankkártyaterminálnál történik a fizetés.

Valószínűleg több szolgáltató többféle megoldással is piacra lép majd. Milyen szempontok alapján választanak majd a felhasználók?

A Mastercardnál úgy látjuk – és ebben több mint 50 éves tapasztalatunk van – hogy ha a fizetésről van szó, az emberek a gyors, kényelmes és biztonságos megoldásokat részesítik előnyben. Ebből a háromból pedig nem választani akarnak, mindegyiknek teljesülnie kell. Az azonnali fizetési rendszer csak elégedett ügyfelekkel lesz hosszútávon is fenntartható. A Pay by Account esetében a gyorsaság a kártyás és AFR technológia ötvözéséből adódik, a kényelem a mobiltárcás UX-nek köszönhetően adott. A biztonságot pedig ugyanaz a tokenizációs technológia adja, ami a kártyás mobilfizetési megoldások kapcsán már ismert. Vagyis a tranzakcióban nem a bankszámla eredeti adatai vesznek részt, hanem ezekből generált, biztonságos tokenek.

Átláthatóbb tranzakciók

A mobilbankolás felhasználói élményét is javíthatják a pénzügyi szolgáltatók, például ha átláthatóbbá teszik a vásárlási tranzakciók utánkövetését. A Mastercard pár hónapja jelentette be együttműködését az Ethoca nevű céggel, melynek segítségével a tranzakció történetben olyan plusz információk válhatnak elérhetővé, mint például a kereskedő neve és logója, vagy a vásárlás helye. A mellett, hogy ez az újítás segíti az ügyfeleket vásárlásaik utólagos azonosításában, a kereskedők márkaismertségét is növelheti. A szolgáltatás ingyenes, a kereskedőknek csak annyi a dolguk, hogy mielőbb feltöltsék ezeket az adatokat a logo.ethoca.com oldalra.