- Hogyan kezdődött a kalandja a kozmetikai iparral?

- A Helia-D márkát 2004-ben egy multinacionális vállalattól vásároltuk meg. Abban az időben kockázati befektetésekkel foglalkoztam. A történet egy síeléssel kezdődött, mivel a cég egyik akkori vezetőjével együtt jártak a gyerekeink iskolába, együtt töltöttük a szünidőt. Ekkor derült ki, hogy eladó a márka. Bár akkoriban nem értettem a kozmetikai iparhoz, de az ötletben láttam fantáziát. A megvásárlás érdekében egy kis konzorciumot szerveztem és több hónapos tárgyalás után megvásároltuk a Helia-D-t, átvettük a készleteket és 2004 júliusától elkezdtük a termékek forgalmazását.

Az első években csak pénzügyi befektető voltam, eközben folyamatosan növeltem a részesedésemet a cégben, majd 4-5 év múlva átvettem a társaság operatív irányítását is.

- Mit érdemes tudni a márka korábbi történetéről?

- A Helia-D sztorija azzal kezdődött, hogy a hetvenes évek végén élt Szigethalmon egy idős hölgy, aki többféle (arckrém, hajhullás elleni szer) sikeres terméket fejlesztett ki. A rádió és a sajtó is beszámolt a hozzá "zarándokolók" tömegeiről. Mivel akkoriban az MNB-nek működött egy kockázati alapja, a hölgynek befektetést ajánlottak és miután a dologban fantáziát látott a debreceni Biogal gyógyszergyár is, 1981 karácsonya előtt jelent meg a polcokon a Helia-D.

Már az elején igen szerencsésen "nyúltak" hozzá, ügyeltek a csomagolásra, felsőközép-kategóriás termékként pozicionálták. A nyolcvanas években folyamatosan jöttek ki újabb termékekkel: krémekkel, testápolókkal, hajhullás elleni szerekkel. Ennek köszönhetően gyorsan, nagyon sikeres márka lett a nyolcvanas években. A rendszerváltás után azonban a gyógyszergyár új, külföldi tulajdonosa nem akart kozmetikával foglalkozni, így 1995-ben egy multinacionális fmcg-cég vette át a forgalmazást. Csakhogy itt a sok márka között kisebb figyelmet és marketingtámogatást kapott, a Helia-D termékfajták száma pedig a korábbi több mint százról négy hidratáló krémre csökkent 2004-re, amikor megvettük a márkát.

Az átvétel után 2005-ben elindítottuk a termékfejlesztés első hullámát. A folyamat a kétezres évek végén gyorsult fel: az arcápoló termékeken kívül a többi kozmetikai kategóriában is megjelentünk. Majd beléptünk az úgynevezett professzionális piacra is, a magasabb hatóanyag-tartalmú termékekkel kimondottan a kozmetikusokat céloztuk meg.

- Mennyire sikeresek a termékfejlesztések?

- Szerencsére a termékbevezetéseink többsége sikeres. Ezzel együtt azonban akadt néhány olyan termék, amely néhány év után lekerült a palettáról. A magyar piac egyik sajátossága például, hogy az úgynevezett peeling (arcbőrradírozó, arcbőrhámlasztó) termékek a Nyugat-Európában megszokotthoz képest kevésbé népszerűek.

- Mennyire gyorsan változik a kozmetikai ipar?

- Az iparág dinamikusan fejlődik, ezért különösen fontos a fejlesztés. A Helia-D a kezdetektől fogva arról volt ismert, hogy termékei nagyon tartalmasak, táplálóak és gazdag textúrájúak. Egy másik mai, erős trend viszont a könnyebb érzetet jelentő, gyorsan felszívódó termékek piaca. A legújabb hidratáló termékvonalunk - a tokaji aszús krémekkel - kimondottan ilyen típusú.

- Lesznek saját Helia-D szépségszalonjaik?

- Reményeim szerint igen.

Négy éve a kft. egy másik ikonikus márkával bővített, mivel egy másik multinacionális vállalattól megvásárolták a Fabulont is, amelynek két fő termékköre a problémás bőrre szánt tini termékek és a napozási szerek.

- Hogyan látja, a független magyar tulajdonosi lét előny vagy hátrány a Helia-D számára?

- A partnereink értékelik, hogy egy nehéz piacon is tudunk érvényesülni. Tapasztalataink szerint a vevőknek is egyre fontosabb, hogy ez egy magyar tulajdonban lévő vállalkozás. Ugyanakkor a kozmetikai piacra is igaz, hogy a vásárlók alapvetően nem ez alapján választanak. Vevőink nagy részének fontos a kiváló ár-érték arány, így mi az árkategóriánkban a kiemelkedő minőséggel versenyzünk..

- A tizenkét év alatt felmerült, hogy a függetlenséget feladják?

- Eddig nem igazán, inkább a további növekedésre koncentrálunk. Sok olyan terület van ugyanis, ahol ma még nem vagyunk jelen, illetve ahol ott vagyunk, de növelhető a súlyunk.

- Jelenleg hányféle terméknél tartanak?

- Újra több mint százfajta termékünk van: a lakossági szegmensben túlvagyunk az ötvenen, míg a professzionális vonalon már jóval meghaladtuk az ötvenet. Hozzánk tartozik a szintén nagy múlttal rendelkező Fabulon is, ami a napozó termékek, tini termékek, tusfürdők és after shave kategóriában is jelen van, továbbá Zelka néven elindítottunk egy új natúr márkát, ott csaknem két tucat termékünk van. Pénzügyi partnerünk, a CIB Bank nyitott az új termékek finanszírozására és segítségükkel folyamatosan bővíteni tudjuk termék- és tevékenységpalettánkat.

- Az utóbbi években átlagosan évi százmillió forinttal nőtt a cég árbevétele, így tavaly már közelítette az 1,2 milliárdot. Ez a tempó maradhat a következő években is?

- Marketingre tavaly többet költöttünk, mint korábban bármikor, valószínűleg ez okozta a tavalyi kiugróan magas, harminc százalékos árbevétel növekedést. A magas marketing költés a következő években is maradhat, de valószínűleg a tavalyihoz hasonló árbevétel növekedést bár szeretnénk, nem fogunk tudni elérni.

- Hogy látja a jövőt: szerves növekedés vagy más márkák megvásárlása várható inkább?

- Elsősorban a szerves növekedésben látjuk a jövőt. Az egyes családok és az arcápolási vonal bővítése mellett, rövid távon célunk több új termékkategóriában is megjelenni termékeinkkel, melyeknél a Helia-D eddigi sikerei garanciát jelentenek a megbízható, magas minőségre. Közép-rövid távú célunk, hogy a külföldi eladások megközelítsék a hazai nagyságát. Hosszabb távú célunk az export forgalom dinamikus növelése, hogy a Helia-D a nemzetközi színtéren is egy meghatározó márkává válhasson.

- Hol lesz a cég tíz év múlva?

- A magyarországi nem egy könnyű piac, alapvetően a nagy nemzetközi márkákkal versengünk. Középtávon több kategóriában az első három között lehetünk. Eközben egyre többfajta termékkel szeretnének megjelenni. A reményeim szerint tíz év múlva 4-5 milliárd forint árbevételű cég leszünk.
Ezenkívül eddig külföldön sajnos kisebb sikereket értünk csak el, kicsi az exportunk, de ennek javításán is folyamatosan dolgozunk. A növekedést pedig finanszírozni kell, a CIB Bank a rugalmasságával és a szakmai felkészültségével ehhez jó partner.

- Melyek most a húzótermékek?

- Elsősorban a ránctalanító krémek és a hajhullást gátló/csökkentő termékeink. A 2004-es induláskor csak hidratáló arcápolási termékeink voltak, majd a leginkább a ránctalanításban tudtunk növekedni. Az utóbbiban közrejátszhatott, hogy a Helia-D márkanév leginkább a negyven felettiek számára mond sokat. Volt olyan is, hogy váratlanul annyira megugrott az értékesítésünk, hogy a csomagolóanyagot repülővel kellett hozatnunk. A rövid távú siker nagyban múlik a marketingen, ám közép- és hosszútávon alapvető, hogy a termék működjön, hasson.

- Elég jellegzetes a Helia-D termékek fekete színű csomagolása. Ez mennyire sikeres, mennyire lehet ezzel elérni a célközönséget?

- Sok múlik a csomagoláson. Egyrészt a fekete szín használata a csomagolásnál a brand szerves része és figyelemfelhívó is, másrészt viszont sokakat elriaszt. Emiatt próbálkozunk másfél színek használatával.

- Hol készülnek a Helia-D termékek?

- A legfontosabb feladatot, a termékfejlesztést magunk végezzük a budapesti telephelyen. A termékeink Veszprémben készülnek, ahol egy saját, korszerű gyártóüzemmel rendelkezünk.

- A közelmúltban nyílt meg Tolcsván a Helia-D Herba-Kastély Gyógynövény- és Szépségközpont. Mitől különleges ez a hely?

- Pár éve vettük meg az egykori Dessewffy-kúriát, majd turisztikai attrakciófejlesztésre nyertünk el uniós forrást. A Herba-Kastély célja, hogy közelebb vigye a szépségápolás és a kozmetikum-készítés világát és fortélyait a kényeztető, minőségi kozmetikumok rajongóihoz.

A cikk a CIB Bank támogatásával készült.