- Hogyan indult a Foton Nyílászáró Szerkezeteket Gyártó és Forgalmazó Kft.?

- Négy fiatalember, barátként 21 éve úgy gondolta, hogy valamit csinálni kellene, valamit, ami nem a foglalkoztatotti státusz. Már volt rálátásom a területre, láttam, hogyan élnek a magyarországi ajtó- és ablakgyártók, és azt is, hogy milyen sok hibát követnek el - én pedig úgy gondoltam, hogy lehet ezt jobban is csinálni. Először csak kereskedtünk, majd az első egy év sikerei után belevágtunk a nyílászárók gyártásába is, ehhez béreltünk egy ipari ingatlant, ahol 1996. május elsején csináltuk meg az első ablakunkat.

Kattintson a képre, képgaléria nyílik!

- Hogyan lett ebből saját üzem?

- A bérelt ingatlanban 1998-ig voltunk, majd telket vettünk és felépítettük az első saját, műanyag nyílászárókat gyártó üzemünket. Bár négyen kezdtünk bele a vállalkozásba, az idő múlásával a cég jövőbeli céljai kapcsán különböző elképzeléseink voltak: ketten a folyamatos fejlődés jegyében a minél több beruházás mellett voltunk, két társunk viszont a megtermelt profitot saját céljaira szerette volna használni - így egy idő után ketten maradtunk tulajdonosként.

Az uniós csatlakozás időszakában hozzánk is jöttek tanácsadók, akik azzal riogattak, hogy hamarosan érkeznek a magyar piacra a nagy, európai "halak" és majd megeszik a "kis halakat", köztük minket, azaz olcsó termékeikkel kiszorítanak minket a piacról, illetve felvásárolnak bennünket. Ennek hallatán azt gondoltam: ha már kis hal, akkor legalább legyen jó kövér. Sopronból 100-150 kilométeres piacot láttunk el - nosza építsünk egy másik gyártóüzemet az ország másik részében, így máris értékesebbek lehetünk egy felvásárlásnál. Sárospatakon születtem, volt helyismeretem, így a második, műanyag nyílászárókat készítő üzemünket ott építettük fel 2003-ban.

Ezt követően évekig jól ment a cégnek, országos értékesítési hálózatot hoztunk létre, a korai franchise-szerű rendszerünk pedig még marketingdíjat is nyert a 2005-ös Construma építőipari kiállításon. Akkoriban újszerűnek számított a Partnerprogram-koncepció, amelyben az értékesítők számára többek közt egységes mobilflottát, közös webes megjelenést és továbbképzést biztosítottunk. Ennek is köszönhetően a cég 2008-ig szépen fejlődött.

- Mennyire volt nehéz a 2008 utáni időszak?

- A gazdasági válság mellett a lengyel gyártók erősödő magyarországi exportja is nehezítette a helyzetet. A magyar piacon sok kereskedő tönkrement vagy ráment a lengyel "vonalra". Emellett egyre nőtt az építőiparban a körbetartozás és erősödött az áfával való trükközés is. Végül az uniós pénzekből finanszírozott projektek - többek közt panelprogram, közintézmények (kórház, iskola, óvoda) felújítása - felé fordultunk. Igaz, itt a késedelmes fizetés nehezítette az életet. A válság végül nem rendített meg minket, amiben nagy szerepe volt annak is, hogy mindig volt elég, a hitelállományunkat meghaladó saját pénzeszközünk.

- Sokak szerint az építőipar, főleg a magasépítés, konjunktúra elé néz. Ön is így látja?

- Igen, például azért, mert ma már egyszerűen nincs elég lakás az ország egyes részein - ez különösen jól érezhető Budapesten, Győrött és Sopronban. Mindezt az uniós és az állami támogatások felpörgetése is segítheti. Tavaly a második félévben szinte megőrültünk, sok, korábban elakadt uniós projektet is be kellett fejezni - ennek is köszönhető, hogy a Foton Kft. árbevétele 2015-ben mintegy húsz százalékkal nőtt és meghaladta a másfél milliárd forintot.

A cég számára a 2002-2009 közötti hét év nagyon jó volt, a következő hét év viszont nehéz, így abban bízom, hogy hamarosan újabb erős hét év kezdődik, amely minden esztendőben két számjegyű növekedést hoz. Készen állunk erre, hiszen tavaly egy bő félmilliárdos fejlesztés keretében - uniós támogatásból és a CIB Bankon keresztül felvett NHP hitel révén - mindhárom telephelyünkön gyakorlatilag az összes gépünket újra cseréltük. A kapacitásainkat megdupláztuk, így nyolcórás műszakban naponta 400 nyílászárót tudunk gyártani.

- Cégvezetőként mit tart legfontosabbnak a bankválasztásnál?

- Mindig több bankkal állunk egyszerre kapcsolatban. Ez számomra alapvetően matematika, mivel a bank a költségstruktúra része, de számít az emberi oldal is. Jelenleg a CIB Bank a főbankunk, több mint 10 éve működünk együtt, tőlük ugyanazt a megbízhatóságot várom el mint bármelyik másik partneremtől.

- Mára már egyedüli vezetőként a döntéseknél mennyire van nehéz helyzetben?

- Bár az építőipar olyan iparág, ahol sok operatív döntést kell hozni napról napra, szerencsére nem érzem, hogy nehéz helyzetben lennék, egyrészt a cég mérete még kezelhető, másrészt egy nagyon jó menedzsment segít a döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában is.

- Térjünk vissza picit a sárospataki üzemépítésre. Ez egyfajta előremenekülés is volt. Volt komoly felvásárlási szándék?

- Igen, amikor a jó években, 2006 táján a potenciális befektetőkkel tárgyaltam, egy reggel az akkor 13 éves fiam azt mondta: "apa, rosszat álmodtam, azt, hogy eladtad a céget". Ezt isteni jelnek tekintettem és le is állítottam a tárgyalásokat. A válság kapcsán pedig felmerült egy-két olyan felvásárlási lehetőség is, ahol mi vehettünk volna meg más cégeket, ám nem voltam elég bátor meglépni. Úgy látom, hogy logisztikai szempontból érdemes lehet idővel Dél-Magyarországon fejleszteni, ám ez egyelőre nincs napirenden.

- Mennyire népszerű a Foton Kft. által működtetett ablaktanacsado.hu, amely az ablak kiválasztásában segíti az olvasókat?

- Egyértelműen van érdeklődés, de nehéz számszerűsíteni azt, hogy a marketinghatáson túl pontosan mennyi üzletet hoz, de jó példáért nem kell messzire mennünk. Egyik jó barátom egészen konkrét igénnyel keresett meg, mert felesége az ablaktanacsado.hu segítségével már előre tudta definiálni pontosan milyen ablakra lesz szükségük otthonukban.

Az ablak kiválasztásánál pedig érdemes körültekintőnek lenni, hiszen ez egy hosszú távú döntés, és ahogy a mottónk is szól, ez három létfontosságú dolgot biztosít számunkra: fény, melegség, biztonság.

- Szakemberként hogy látja, meddig fokozható az ablakok innovációja?

- Véleményem szerint egyelőre nem látszik a folyamat vége. Egyre újabb, ma még futurisztikusnak tűnő funkciókat kaphat az ablak, például idővel kiválthatja a tetőn lévő napelemet. Mi magunk is dolgozunk egy újabb fejlesztésen, amellyel várhatóan még az idén kijövünk a piacra.

- Mennyire érzik a bőrükön a szakmunkások hiányát?

- Négy-öt éve volt egy nagyobb távozási hullám, ám az akkor elmenők közül szerencsére többen is visszatértek a céghez. Mostanában pedig érezhető hiány van az építőipari szakmunkások között, így egyre nehezebb új embert felvenni. Új jelenség, hogy manapság egyre többen kitelepülnek Angliába azok a fiatalok, akik számunkra potenciális munkaerőt jelentenek.

A cikk a CIB Bank támogatásával készült.