- Ha az alapokról kérdez, akkor azt tudom mondani, hogy tulajdonképpen egy párhuzamos feladatot láttunk el mindig. A kezdet kezdetén oda-vissza kerestek meg és kerestünk meg mi is médiát, hogy kialakítsunk egyfajta együttműködést. A kezdet kezdetén azért szerettek volna a nagy médiafigyelő napi sajtószemléjébe bekerülni médiumok, mert az egy folyamatos jelenlétet jelentett. Amikor reggel az ügyfél megkapja a sajtófigyelését vagy elemzését, esetleg vezetői összefoglalóját, azt látja, hogy az őt érdeklő témáról bizonyos média írt. Megjegyzi. Beivódik a köztudatba, hogy egy adott műsor vagy újság, de beszélhetünk egy új televízió-rádió adóról, egyáltalán létezik.

És ma miért keresik Önöket?

- A megkeresés ma is él, de van egy másik apropó is tavaly "átültünk a másik oldalra" is azaz hírportál lett az www.observer.hu. Szívesen kijárok kollégáimmal együtt sajtótájékoztatóra, kiállítás megnyitóira stb. és egyedi tudósítást készítünk. A tudósítás emlékeztet a sajtófigyelésből már ismert szó szerinti leiratokra, kibővítve fotógalériával. Ezeket a megjelenéseket hírportálunkon elérhetővé tesszük, forrás megjelöléssel átvehetőek. Az újságíróknak, szerkesztőknek segítség, hiszen ugyanazt kapja, mintha jelen lett volna az eseményen. Általában az a jellemző, hogy egy eseményről rövid tudósítás készül és kerül be az esti híradóba. De ehhez ki kell választani a félórás-órás elhangzásból a legfontosabbakat. Na, erre vagyunk mi alkalmasak, hogy lehetőséget adunk a válogatásra, a publikus és a nem publikus felületünkön is. És természetesen a szó szerinti leirat ma is nagyon kelendő.

Mi mindennel találkozhatunk még a hírportálon?

- Ugyanezen a felületen be tudjuk mutatni az új televízió-rádió műsorokat, így értékes műsorok, cikkek kapnak még nagyobb sajtóvisszhangot. Főként a hetilapok szeretik beharangozni írásaikat, így újabb lehetőség van arra, hogy ha az adott cikket szeretné elolvasni a látogató, megvásárolja a lapot. Ma már a többség eléggé meggondolja, mire ad ki pénzt, így egy jól megszerkesztett beharangozó felkelti az érdeklődést, hiszen nemcsak ügyfeleink látogatják az oldalt.

Mit emelne ki a szolgáltatásukból? Miről gondolja, hogy a legnépszerűbb?

- Sok-sok szolgáltatásunk közül az 1999-től működő archívum a legkeresettebb, egy tudósítás, összeállítás, nagy interjú vagy tényfeltáró riport elkészítésekor elengedhetetlen, hogy a szerző a témában korábban megjelent információk birtokában legyen. Sőt, a díjazásoknál is szerepet kap ez a szolgáltatás, hiszen visszamenőlegesen meg lehet állapítani, ki- milyen gyakran szerepelt a médiában és pl. hangnem szerint lehet tovább bontani a megjelenéseket. A hangnem értékelés már kapcsolódik egy másik szolgáltatásunkhoz, a médiaelemzés elkészítéséhez. A szolgáltatások egymásra épülnek. A legegyszerűbbtől a legbonyolultabbig el lehet jutni.

Tehát akkor érdemes bekerülni az Önök által szemlézett média körébe?

A médiumoknak azért is érdekük velünk dolgozni, hiszen ez a hirdetési felületek értékesítésekor is előnyt jelenthet. A hazai kommunikációs, pr és marketinges szakma jelentős része kapcsolatban áll velünk, hirdetési költéseik megtervezésekor figyelembe veszik az OBSERVER Budapest Médiafigyelő szemléit, elemzéseit. Az online médiumok számára különösen fontos, hogy számukra jelentős látogatottság-emelkedés érhető el azáltal, hogy szerepelnek szemléinkben.

Jogilag hogyan történik az együttműködés?

- Mára a legtöbb médiummal sikerült olyan, jogi formulákkal is alátámasztott, szerződéses együttműködést kialakítani, mely számukra és számunkra is igen előnyös, hiszen a szemlézés közös érdekünk! Tehát nemcsak megrendelőinket, de a média képviselőit is szolgáljuk. Ebben a szellemben és reményben dolgozunk tovább, hittel a kölcsönös együttműködés által biztosított szinergiában.

Van aki azt mondja, nem szeretné, ha szemlézné az OBSERVER?

- Természetesen, ez a legritkábban, de előfordul. Mint ahogy az is, hogy újra bekopognak az ajtónkon, mert egy átfogóbb elemzés a kezükbe került, amiben nem volt jelen az adott média. Olyan ez, mintha az adott média nem is foglalkozott volna pl. egy fontos közérdekű kérdéssel. Ma, ha nincs jelen valaki, azt elfelejtik, nem lesz értéke, hiszen nem is mérhető. Ilyenkor újra elindulnak a tárgyalások és kedvezőbb feltételekkel, hosszú időre kötünk megállapodást. Mi azt szeretjük, ha az együttműködések messzire mutatnak és mindketten úgy állunk fel a tárgyalóasztaltól, hogy mindkét fél úgy érzi, jó üzletet kötött.

Úgy tudjuk, hogy népszerűek a felsőoktatásban résztvevő végzős hallgatók körében.

- Igen, ezt tapasztaljuk mi is és nagy örömünkre szolgál, hogy a felsőoktatási intézmények gyakorlatra és szakdolgozat elkészítésére hozzánk küldik a hallgatókat, van aki a diploma megszerzése után itt is marad. Jelenleg kicsit nehéz bekerülni hozzánk, ezért azt tervezzük, hogy 2013-as tanévben külön csoportoknak adunk lehetőséget a szakma megismerésére.

Utolsó kérdésem, mióta dolgozik ennek a cégnek?

- Szerencsés voltam, már 1992-ben az Üllői úti épületbe is bejárhattam szinte gyerekként édesapám jóvoltából. Megszerettem ezt a szakmát. 1998-ban az egyetem után egyenesen ide vezetett az utam. Azóta megjártam a szamárlétra minden fokát és ma is bármilyen ehhez kapcsolódó feladatot elvégzek vagy belefolyok. A szüleim mindig azt tanították, egy csipetnyivel vigyek többet abba, amit szeretek, ettől lesz jó, egyedi, különleges. Alapelvemmé vált a jó tanács, csapatommal együtt így végezzük a munkánkat. Így lett az Observer több, mint egyszerű médiafigyelés.

www.observer.hu