Veszélybe kerül a munkába járási támogatás?

A nemzetgazdasági tárcára igen erős nyomás nehezedik az ügyben, hogy az autóval történő munkába járás kedvezményét megszüntessék – olvasható egy, a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett levélben.
Papp Zsolt, 2012. február 16. csütörtök, 06:08
Fotó: Napi.hu

Az autóval munkába járók támogatását szorgalmazza a Garai István Levente (MSZP-s képviselő) egy a Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez intézett hivatalos kérdésben. A miniszter a hivatalos válaszában - amely a parlament honlapján olvasható -  alaposan körüljárja a kérdést és elismeri, hogy mind a növelés, mind a támogatás megszüntetése miatt erős nyomást érzékel a minisztérium.

A munkáltató jelenleg többféle módon támogathatja a munkavállaló munkába járását, ami leggyakrabban valamely közösségi közlekedési szolgáltatás igénybe vételét jelenti. Számos esetben a cégek cafeteria keretében oldják meg, de ezen felül is adhatnak támogatást a bérlet vagy jegy vásárlására. Utóbbi esetben a támogatás mértéke a teljes ár 86 százaléka lehet. Ez a támogatás nincs is veszélyben - hisz a kormány szándéka a közösségi közlekedés használatának támogatása.

Emelés kizárt  - csökkentés majd elképzelhető

Ugyanakkor az adórendszeren keresztül lehetőség van a gépkocsival való munkába járás támogatására abban az esetben, ha munkavállaló lakóhelye és munkahelye különböző településeken van. Ekkor adómentesen kilométerenként 9 forint adható a munkavállalóknak támogatásként. Ráadásul a 9 forintos támogatást egy autóra többen is igénybe vehetik például, ha közös kocsival járnak - hívja fel a figyelmet a gazdasági miniszter.

Az MSZP-s képviselő a jelenlegi 9 forintos kilométerpénz 30-35 forintra való emeléséért lobbizik - amit viszont elutasít válaszában Matolcsy.

A gazdasági miniszter szerint ez túlságosan gáláns ajánlat lenne, hisz így még a jelenlegi üzemanyagárak mellett is a munkába járás teljes üzemanyag-költségére fedezetet teremtene, sőt a "az üzemanyagárak remélt csökkenése esetén még akár nyereséget is, adómentes jövedelmet jelentene." Ugyanakkor a növelés azért sem támogatható - olvasható Matolcsy válaszában - mert az nagy valószínűséggel növelné a személygépkocsi használatot a munkába járásban, ennek kárvallottja pedig értelemszerűen a közösségi közlekedés lenne.

Miután Matolcsy az adómentes támogatás növelését ily módon kizárta, a válaszának záró részében megjegyzi, nem csak az emelés miatt lobbiznak nála, "hanem igen erős a nyomás az ellenzők részéről is". Ugyanis sokan gondolják azt - érvel Matolcsy -, hogy ez a támogatás árt a közösségi közlekedés fejlődésének. Matolcsy szerint bár jelenleg sem az emelés, sem az eltörlés nincs napirenden, az nem zárható ki, hogy az adórendszer átalakítása során a munkáltató által adható támogatás kérdése is napirendre kerül. Logikusan ez - miután Matolcsy a támogatás emelését kizárta - mégis csak a jövőbeni eltörlés vagy csökkentés lehetőségét jelenti.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Dassler, 2012.02.17 13:53

Hát esetemben autóval 35-40 perc a munkahely a reggeli forgalomban, tömegközlekedve meg valahol 2,5-3 h közé jön ki, mert olyan jól szervezett. Napi 42 km kaputól kapuig (ami Volán+BKV bérlet együttesen kb 42k). Szóval napi bő egy óra autózás vagy 5 óra tömegközlekedés...nem is tudom.
Amúgy autók esetében a mindenkori (éves vagy féléves )átlag üzemanyagár 5-6%-a, mint munkába járási támogatás, vagy valami iylesmi támogatási rendszer szerintem észerűbb lehetne, mint egy fix összeg. Azt évent egyszer kell megvizsgálni. Annyit (25-30HUF6fél év) meg azért nem ugrál az üzemanyag ár fél éves intervallumban, ami a következő korrekcióig nem adna elfogadható költségtérítést. Ha igen, akkor meg már nem ez lesz az ember legnagyobb problémája.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fefe64, 2012.02.17 09:50

Ha az adózó állampolgár a saját autóját koptatja nem kell az államnak azon törni a fejét, miből cseréli ki az elkopott buszokat vagy vonatot.Az autó cserélés is a dolgozó gondja!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fefe64, 2012.02.16 20:04

@bogyu: Nagyon egyet értek ezzel a hozzászólással. A feleségem pont ennyit utazik mint amit itt leírtál.Napi 60 km összesen.Ezt persze már kerékpárral vagy gyalog megcsinálni nem lehet ahogy MongolZ ajánlotta nekünk. Az utazás a mi esetünkben egyedül történik, utastárs hiányában.Így a munkáltatója /nem az állam/ fizet nekünk 540 forintot. Mi megvesszük a napi 3,5 liter benzint kb. Így a benzinben fizetünk az államnak mi is 706 forint adót naponta.A napi költségünk amit bele kell pótolnunk a benzinbe 930 forint. Ha 22 munkanappal számolok ez nekünk plusz 20460 forint kiadás.Az államnak befizetünk 15532 forintot havonta.Ez szerintem az államnak bomba üzlet.
Ezen felül még rengeteg kiadás van az autóval kapcsolatban.Az innen az állam zsebébe jutó pénzek is jelentős összeget tesznek ki.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Csont, 2012.02.16 17:05

@MongolZ: Nem nagyvárosban lakom, falusi vagyok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Borisz1106, 2012.02.16 16:46

@bogyu: Korrekt a levezetés! A költségvetés szempontjából nem biztos, hogy baj az autóval való munkába járás! Sőt!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html