3D nyomtatással újított a szlovén posta

A technológiai változások és az e-kereskedelem előretörése alaposan feladja a leckét a postáknak, amelyeknek életben maradásuk érdekében gyakran már új bevételei forrásokon is gondolkodniuk kell. Van már olyan posta, amelyik 3D nyomtatással és van olyan, amelyik robotkézbesítőkkel vagy felhőszolgáltatással próbálkozik.
Szabó Zsuzsanna, 2018. május 4. péntek, 19:35

Világszintű trend a levélforgalom folyamatos csökkenése. A levelek száma évről évre csökkenést mutat Magyarországon is, ugyanakkor ugrásszerűen emelkedik a csomagszállítás iránti igény az e-kereskedelem dinamikus növekedése következtében.

A Magyar Posta tavaly több mint hatvan hatékonyságnövelő projektet indított a levél- és csomagszállítás területén, hogy a változó körülményeknek megfeleljen - derül ki az SAP Hungary közleményéből.

Az ügyfelek nagyon eltérő igényű generációit kell egy időben kiszolgálni, miközben a hatékonyabb működés mellett új bevételi forrásokat is kell találni, hogy a gyakran más iparágból érkező versenytársak ne szorítsák ki a postát piacról - összegezte a postaüzemeket érintő kihívásokat egy nemzetközi postástalálkozón elhangzott beszédében Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója.

Hol újíthatnak a posták?

A Szlovén Posta például új bevételi forrásként 3D nyomtató telephelyet létesített, ahol az igény szerint készülő, kis sorozatú vagy egyedi termékek megtervezésében, szkennelésben és modellezésben is segítenek az ügyfeleknek, majd a legyártott árut kiszállítják a világ bármely pontjára. Innovatív szolgáltatásával a vállalat mindössze fél év alatt Észak-Amerikától Ázsiáig számos iparágban szerzett ügyfeleket.

A német szövetségi nyomda pedig - amely többek közt a postai bélyegeket és igazolványokat készíti - BDrive néven indított biztonságos felhőszolgáltatást vállalatok számára.

Kézbesítőrobot

Az SAP Postal Innovation Council eseményen bemutatták azt a robotot is, mely a logisztikai központokban az embereknél pontosabban, gyorsabban és fáradhatatlanul válogatja szét, készíti elő kézbesítésre a küldeményeket. Hasonló robottal a német posta is kísérletezett tavaly: használatával a kézbesítőnek nem kell nehéz táskát cipelnie az utcán, a több mint egy mázsával terhelhető, szenzorokkal felszerelt robot automatikusan követi a kézbesítőt, aki ebből tudja kivenni az adott címre szóló küldeményt.

A mesterséges intelligenciával pedig az is lehetővé válhat, hogy ha például a kézbesítő nem találja otthon a címzettet, akkor a mesterséges intelligenciával felruházott digitális asszisztenstől egyszerűen megkérdezheti, hogy az illető megadott-e alternatív elérhetőséget, és vele, illetve kollégáival is menet közben egyeztethet a kézbesítés útvonalának optimális módosításáról.

A rendezvényen a világ különböző országaiból érkező posták képviselői Pintér Szabolcs, az SAP üzletágvezetője szerint olyan területek jövőbeli irányaival és legjobb gyakorlataival ismerkedhettek meg, mint az ügyfélélmény növelése, a munkaerő képzése, kezelése, a minden csatornát lefedő kommunikáció megvalósítása, a legújabb technológiák bevezetése.

Képünk forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK