Nagyot lépett a Vodafone az 5G felé

A Zala ZONE Járműipari Tesztpálya ünnepélyes megnyitója alkalmából a Vodafone a tesztpályán indította el saját frekvenciáján Magyarország első élő, állandó, hálózatába kapcsolt 5G bázisállomását - adta hírül a telekommunikációs cég.
Szabó Zsuzsanna, 2019. május 20. hétfő, 16:21
Fotó: Napi.hu - Vodafone Magyarország

A Vodafone Magyarország a zalaegerszegi Zala ZONE Járműipari Tesztpálya megnyitója alkalmából, a jövő járműveinek tesztelését elősegítendő elindította az ország első élő, saját hálózatába kapcsolt állandó 5G bázisállomását.

A magyar kormány 2016 májusában döntött a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósításáról annak érdekében, hogy hozzájáruljon a hazai kutatás-fejlesztési kapacitások erősítéséhez. A tesztpálya egyedisége abban rejlik, hogy nemcsak a hagyományos járműdinamikai tesztek elvégzésére nyújt lehetőséget, hanem az önvezető járművek, továbbá az elektromos járművek validációs vizsgálatait is lehetővé teszi, így a jövő járművei és kommunikációs technológiái számára teljes körű, többszintű tesztkörnyezetet biztosít, a prototípus tesztektől a szériatermék fejlesztésig.

Megváltottuk a jegyet a jövőbe

A rendezvényen felszólalt Orbán Viktor miniszterelnök is, aki beszédében az MTI szerint kiemelte: "a jövő elkezdődött körülöttünk, úgy hívják, digitális gazdaság, Ipar 4.0 (...), ez a beruházás pedig egy első jegy, amelyet megváltottunk ebbe a bizonyos jövőbe". A miniszterelnök szerint a zalaegerszegi pályán egy regionális szakmai központ jöhet létre, amelynek a vonzáskörzete az egész régióra kiterjed, sőt európai kisugárzása is lehet. A beruházás forrásait a költségvetés biztosította 45 milliárd forintból, a második fázis pedig a tervek szerint 2020-ig épül meg - közölte.

A miniszterelnök arról is beszélt, hogy ma Magyarországon 620 járműipari vállalat van jelen, a világ húsz legmeghatározóbb járműgyártója és járműipari beszállítója közül 15-nek gyára működik az országban. Nemzeti érdeknek nevezte, hogy ezek a cégek úgy gondoljanak Magyarországra, ahol nemcsak a termelés és az összeszerelés, hanem a fejlesztés területén is versenyelőnyre lehet szert tenni.

Magyarország ma már jóval több, mint egy összeszerelő műhely, hiszen 10 ezer járműipari fejlesztő mérnök és ugyancsak mintegy 10 ezer telekommunikációs mérnök dolgozik az országban. A járműipari kutatóhelyek száma 40, amelyek működésére és fejlesztésére ebben az EU-s ciklusban 800 milliárd forintot fordítottak - közölte a miniszterelnök.

A kormány kutatás-fejlesztési politikájáról szólva elmondta: idén a költségvetés több mint 140 milliárd forinttal támogatta a hazai k+f-et és innovációt, jövőre pedig várhatóan 30-40 milliárd forinttal emelik az állami forrásokat. Orbán szerint ez jól mutatja az MTA-vita hátterét is: nem az a kérdés, mi legyen az akadémiával, hanem az, hogy mi legyen a magyar innovációval, kutatással. "Ha már több pénzt akarunk rá elkölteni (...), akkor nyilván szeretnénk jól és hatékonyan felhasználni" - jelentette ki a miniszterelnök az MTI tudósítása szerint. A kormányfő sürgette továbbá, hogy Európa tartson lépést a versenytársakkal a digitális korszakba vezető úton, és őrizze meg "digitális szuverenitását".

Távvezérlés

A Zala ZONE Járműipari Tesztpálya megnyitóján a Vodafone jóvoltából a résztvevők az elsők között próbálhatták ki az önvezető autózás felé vezető út egyik legfontosabb állomásának számító távvezérlésű gépjárműirányítást. A BMW i3 típusú elektromos autó és a távoli vezetőülés közötti kapcsolat a Vodafone élő hálózatán, 5G technológiával valósult meg, lehetővé téve a gépjármű valós idejű, távoli vezérlését. Az autóban található kamera HD minőségben, valós időben közvetítette a pálya melletti távoli vezetőüléshez azt a képet, amely a járműből volt látható, valamint ezzel párhuzamosan a jármű felé a parancsok is élő 5G kapcsolaton keresztül, szinte késleltetés nélkül jutottak el. Ezáltal a sofőr számára a vezetési élmény közel megegyezett azzal, amelyet a tényleges vezetőülésben tapasztalt volna.

Az egyre jobban terjedő digitalizáció a szemünk láttára gyorsítja fel az ipari fejlődést, hatalmas lehetőségeket adva a gazdasági növekedésre. Fontos azonban, hogy a technológiai fejlődés innovációi, mint amilyen az 5G hálózat is, a lehető legtöbb embert elérjék és mindenki részesüljön az előnyeiből - mondta Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatója. "Nagyon örülök, hogy Zalaegerszegen bemutathattunk egy olyan, már a jövő hálózatára épülő technológiát, amelynek legnagyobb nyertesei a magyar vállalkozások, a magyar ipar, és legfőképpen a magyar emberek lesznek - tette hozzá.

A Vodafone által elindított, saját hálózatába kapcsolt élő 5G állomás még non-standalone szabványon működik, tehát már meglévő 4G állomásra épül. Az állandó 5G állomás a Vodafone saját, kereskedelmi szolgáltatás nyújtására alkalmas frekvenciáján működik, véglegesnek tekinthető hardveres és szoftveres eszközökkel.

A Zalaegerszegen bemutatott távvezérlésű technológia, valamint egy megbízható és kellően magas teljesítményű ötödik generációs mobilhálózat lehetővé teszi elméletileg bármely gépjármű, akár kamionok vagy daruk irányítását is. A jövőben várhatóan számos feladatot lehet majd ellátni távvezérlés segítségével, akár távműtétekre gondolunk, akár járművek, építőipari bázisok távolról történő építésére és karbantartására, de jelentős fejlődést hoz a távoli vezérlés lehetősége az ipari gépek és a drónok világában is - mondta Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese, az igazgatóság alelnöke.

Megsokszorozott kapacitás

Az 5G hálózatok elméleti maximális letöltési sebessége meghaladja majd az 1 gigabit/szekundumot is. A zalaegerszegi állomás kiépítéséhez aktív antenna technológiát használt a Vodafone, amely kombinálja a beamformingot és a MIMO technológiát, növelve a sebességet és a kapacitást egyaránt - ismertette Ahmed Elsayed, a Vodafone Magyarország Műszaki vezérigazgató-helyettese. Ezeknek köszönhetően egyrészt a vevő oldalán erősebb lesz a jel és így nő az adatátviteli sebesség, másrészt pedig megsokszorozódik a mobilkapcsolat kapacitása anélkül, hogy szükség lenne nagyobb rádiós sávszélességre.

HOZZÁSZÓLÁSOK